Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRafiq, Rizwan
dc.contributor.authorAaserød, Trine
dc.date.accessioned2014-09-18T08:46:50Z
dc.date.available2014-09-18T08:46:50Z
dc.date.issued2014-06-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/220369
dc.descriptionMaster's thesis in Financenb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven skal undersøke om den sterke konkurransekraften til Laerdal Medical (Laerdal) gjennom flere bransjer skyldes first-mover mekanismer. Det har også blitt analysert hvordanbedriften har klart å opprettholde konkurransekraften. Hovedformålet med oppgaven er at den selvstendige case-historien skal kunne benyttes i strategiundervisning. Veilederen for oppgaven planlegger å skrive en lærebok hvor case-historien skal brukes. Forskningsmetoden tilhørende oppgaven er kvalitativ, og har et eksplorativt design. Datagrunnlaget består stort sett av sekundærdata. Det teoretiske rammeverket er bygget på forskningsartikler og litteratur innenfor fagfeltet strategi. Her omtales blant annet ulike first og second-mover mekanismer, industrielle drivkrefter og produktlivssyklusmodellen. Forfatterne har innhentet informasjon om Laerdal via tre bøker skrevet om bedriftens historie, interne årsberetninger og brosjyrer samt avisarkiv via internett. Disse kildene er hovedsakelig brukt i case-historien. I tillegg er det gjennomført et dybdeintervju med styreformann og tidligere administrerende direktør Tore Lærdal. Analysene har blitt gjennomført på bakgrunn av den kronologiske case-historien skrevet om bedriften. Her har det blitt plukket ut noen hendelser i bedriftens historie som er formulert som underproblemstillinger. Disse er blitt analysert ved hjelp av det teoretiske rammeverket. Det kan konkluderes med at Laerdal bærer preg av og ha vært en first-mover bedrift gjennom historien. De har klart å opprettholde konkurransekraften ved blant annet å bruke tidligere erfaringer til å skape nye markeder. Et interessant funn er at konkurransekraften deres ikke utelukkende skyldes first-mover fordeler. Laerdals strategiske valg og posisjon i markedet har blitt påvirket av både interne og eksterne drivkrefter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-HH/2014;
dc.rightsAttribution 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectFirst-movernb_NO
dc.subjectledelsenb_NO
dc.subjectstrateginb_NO
dc.subjectforretningsutviklingnb_NO
dc.subjectøkonominb_NO
dc.subjectadministrasjonnb_NO
dc.subjectanvendt finansnb_NO
dc.titleLaerdal-konsernets forretningsutviklingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212nb_NO
dc.source.pagenumber64nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution 3.0 Norway