Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHagen, Gunnhild Marie
dc.date.accessioned2014-10-16T12:42:54Z
dc.date.available2014-10-16T12:42:54Z
dc.date.issued2014-05-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/224029
dc.descriptionMaster's thesis in Service managementnb_NO
dc.description.abstractSom mor til to ungdommer og som lærer i den videregående skolen har jeg ved hjelp av denne oppgaven prøvd å forstå hvordan ungdom fatter sin beslutning om videre skolevalg fra grunnskolen og over i videregående skole. Når høsten kommer og den første samtalen skal tas med nye elever undres jeg over hvorfor de har valgt det de har valgt. Jeg undres fordi holdningene hos ungdommen er høyst variabel i forhold til det nye skoleåret og motivasjonen likeså. I tillegg opplever en hvert år at klasser legges ned eller rustes opp fordi vi lever i et fylke som har fritt skolevalg. Det er ønskelig å forstå hvordan ungdommen tenker i forhold til sitt skolevalg. Økt forståelse kan gjøre skoledriften mer forutsigbar, samtidig kan en kanskje unngå alle skoleslutterne som en har i den videregående skolen. Skoleslutterne i fylket koster penger, mye penger. Det ble utopisk og en ønsketenking fra min side å få svar på alt dette. Oppgaven måtte begrenses og dermed har jeg i første omgang prøvd å forstå hvordan 10. klassinger kommer frem til sin beslutning om skolevalg. Jeg har tatt utgangspunkt i ledelsesteorien ved å beskrive beslutningsprosessen og motivasjonsteorien. For å få dette til besluttet jeg å gjennomføre en kvalitativ studie. Jeg har intervjuet 29 elever, for om mulig forstå hvordan de kommer frem til sin beslutning om skolevalg. Intervjuene ble gjennomført etter fristen til samordnet opptak var gått ut, 1. mars 2014. For en flott ungdom vi har! De gjennomførte intervjuet med en ærlighet og åpenhet som ble en enestående opplevelse. Det jeg sitter igjen med som konklusjon i oppgaven er at ungdommene bruker lang tid på innsamling av informasjon. De undersøker flere steder og de gjør totalt sett en grundig informasjonsinnhenting. Samtlige av ungdommene som ble intervjuet sa det var deres beslutning og deres valg. I februar har de en sterk tro på sin beslutning. Iverksettingen skjer ikke før seks en halv måned etter beslutningen er tatt, hvordan er motivasjonen da? Mine funn viser at de aller fleste respondentene er drevet av en ytre motivasjon. Det er ikke noe fasitsvar i denne oppgaven, men jeg har noen tanker og ideer rundt det. Det er fortsatt et stykke igjen til skoleslutterne ikke finnes og søkermassen er forutsigbar i sitt valg.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-HH/2014;
dc.rightsAttribution 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectbeslutningsteorinb_NO
dc.subjectmotivasjonsteorinb_NO
dc.subjectutdanningsvalgnb_NO
dc.subjectungdomnb_NO
dc.subjectserviceledelsenb_NO
dc.subjectskolevalgnb_NO
dc.titleMitt valg, min beslutning!nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO
dc.source.pagenumber66nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution 3.0 Norway