Nå forstår de meg
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/224337Utgivelsesdato
2014-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Masteroppgaven er basert på en kvalitativ studie hvor hensikten var å få innsikt i ungdommenes egen opplevelse av å delta i et psykoedukativt familie behandlingsprogram rettet mot forebygging av psykoseutvikling. Videre var målet å undersøke om familiebehandlingen har nytteverdi for ungdommen ved at de mestrer skole og sosialt samvær.
Tidligere studier har vist viktigheten av tidlig oppdagelse og intervenering i forhold til denne målgruppen.
Fem ungdommer ble intervjuet med et semistrukturert intervju bygget på en intervjuguide. Intervjuene ble transkribert og analysert tråd med Georgios anbefaling.
Selektiv og indikativ forebyggingsmodell til Munoz, Mrazek & Haggerty (1996), samt mestringsbegrepet i følge Lazarus (2009) og Antonovsky (2012) ble brukt som teoretisk rammeverk for diskusjonen av funnene. Samtidig som funnene ble diskutert i forhold til annen forskning.
Viktige funn har vist at ungdommen setter pris på å gå i behandling sammen med sine foreldre og at de fleste mestrer både skolesituasjon og det å være sammen med venner.
Masteroppgaven består av to deler. Første del er en artikkel skrevet og utformet etter retningslinjene til Nordisk Sygepleje forskning (vedlegg 1).
Andre del er enkappe som utdyper det teoretiske grunnlaget for studien og de metodologiske overveielsene som ble gjort gjennom forskningsprosessen. Denne delen av masteroppgaven er et supplement til artikkelen som gir innsikt i viktige deler av forskningen og må derfor leses i tillegg.
Beskrivelse
Master's thesis in Health and social sciences