rePULSE for å øke den sosiale kompetansen for barn med Asperger syndrom og høytfungerende autisme
Abstract
Denne masteroppgaven er basert på en kvantitativ studie hvor målet har vært å oppnå kunnskap om rePULSE er et program som kan brukes for å øke sosial kompetanse hos barn med Asperger syndrom og høytfungerende autisme. Vansker med sosial kompetanse er en av kjernevanskene for barn med autismespekterforstyrrelser. Å inneha sosial kompetanse er viktig for blant annet å lykkes i utvikling av positive relasjoner med jevnaldrende og å mestre skole eller jobb. Det finnes i dag ulike programmer for trening av sosial kompetanse for barn og ungdom. Et av disse er rePULSE, som gjennom impulskontroll, sosial ferdighetstrening og moralsk resonering, sikter mot å øke deltakerens sosiale kompetanse.
I denne studien har 5 barn deltatt, 2 har gjennomførte rePULSE og 3 har vært i en kontrollgruppe. Det ble benyttet N=1 design, multiple probe, der ferdigheter presentert i rePULSE ble kartlagt på forhånd og testet underveis. Pre- og posttester ble gjennomført.
Resultatene av multiple probe designet ble fremstilt i grafer for en visuell analyse. RCI ble brukt for å analysere om endringer i testskår på pre og posttester ble ansett som signifikante. Foreldre, barn og lærernes opplevelse av deltakelse og effekt av rePULSE ble kartlagt. Masteroppgaven består av to deler, en artikkel og en sammenfatning. Artikkelen er skrevet og utformet etter retningslinjene til Fontene forskning (vedlegg 1). Sammenfatningen utdyper det teoretiske grunnlaget for studien.
Description
Master's thesis in Health and social sciences