Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWorre, Charlotte
dc.contributor.authorLorentzen, Cathrine
dc.date.accessioned2015-10-09T11:42:40Z
dc.date.available2015-10-09T11:42:40Z
dc.date.issued2015-05-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2353412
dc.descriptionMaster's thesis in Business administration : Executive MBAnb_NO
dc.description.abstractKonkurransesituasjonen for organisasjoner i dagens samfunn er hard. De menneskelige ressursene i en organisasjon blir stadig viktigere, for å kunne skape et konkurransefortrinn. De ansattes motivasjon for å prestere er et sentralt tema i mye litteratur og forskning innen Human Resource Management (HRM). Medarbeidersamtalen er et av flere ledelsesverktøy, som blir brukt i de fleste organisasjoner. Motivasjonen for oppgaven var ønsket om å finne ut mer om ledere og medarbeidere sin oppfatning av om medarbeidersamtalen kan gi økt motivasjon og bedre prestasjoner. Hensikten med denne oppgaven var å belyse leder og medarbeider sin oppfatning av om medarbeidersamtalen i SpareBank 1 SR-Bank fremmer gode prestasjoner og motivasjon. For å få innsikt i dette ble det identifisert tre hoved forskningsspørsmål: Er det samsvar mellom leder og medarbeiders oppfatning av medarbeidersamtalen? På hvilken måte bidrar medarbeidersamtalen til å fremme motivasjon og gode prestasjoner? Har leder og medarbeider samme oppfatning av at medarbeidersamtalen er rettferdig? For å få bedre innsikt i forskningsspørsmålet om motivasjon, blir det sett på om medarbeidersamtalen fremmer autonomi, kompetanse, følelse av felleskap og om det gis mål og tilbakemelding. I oppgaven er SpareBank 1 SR-Bank brukt som casestudie. Det ble gjennomført semistrukturerte intervjuer i seks av bankens avdelinger, i hvert tilfelle ble en leder og en medarbeider intervjuet. Intervjuene var del av et kvalitativt forskningsdesign og fulgte en utarbeidet intervjuguide for oppgaven. Funnene fra intervjuene ble analysert og deretter diskutert mot relevant teori om medarbeidersamtalen, strategisk prestasjonsledelse og motivasjonsteori. Resultatene viser at medarbeidersamtalen står sterkt som prestasjonsledelsesverktøy i SpareBank 1 SR-Bank. Både ledere og medarbeidere var av den oppfatning at medarbeidersamtalen var nyttig, motiverende og rettferdig. Den delen av samtalen som omhandler målsetting og tilbakemelding oppleves av mange som motiverende De som hadde forberedt seg best var mest fornøyde med gjennomføringen av samtalen. For videre forskning foreslås det å se nærmere på hvordan ulike lederegenskaper, ledertyper og kjønn spiller en rolle for oppfatning av medarbeidersamtalen, og hvordan dette gjenspeiles hos deres medarbeidere. Det er også mulig å fordype seg mer i den sosiale identiteten til ledere og medarbeidere, for å se hvorvidt dette har noe å si for opplevelsen av medarbeidersamtalen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-HH/2015;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectøkonominb_NO
dc.subjectadministrasjonnb_NO
dc.subjectstrategisk HRMnb_NO
dc.subjectmedarbeidersamtalennb_NO
dc.subjectprestasjonsledelsenb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.subjectprestasjonernb_NO
dc.subjectrettferdighetnb_NO
dc.titleOppfatning av medarbeidersamtalen som verktøy i prestasjonsledelsenb_NO
dc.title.alternativePerception of performance appraisal as a tool in performance managementnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO
dc.source.pagenumber109nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge