Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAndersen, Bjørn
dc.date.accessioned2015-10-09T12:06:55Z
dc.date.available2015-10-09T12:06:55Z
dc.date.issued2015-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2353421
dc.descriptionMaster's thesis in Business administration : Executive MBAnb_NO
dc.description.abstractOppgaven omhandler hvordan tiltak i de videregående skolene i Rogaland i forhold til økonomistyring kan beskrives ved elementer i New Public Management (NPM). Kutt i tildelingene til skolene begrenser det økonomiske handlingsrommet for rektor. Opplæringen er lovregulert og gir elever og foresatte, samt ansatte, ulike rettigheter som må ivaretas også når de økonomiske rammene blir mindre. Det er derfor interessant å se på hvordan skolene løser denne utfordringen. Siden 85% av skolenes budsjett er lønnsmidler, er det der det er størst potensial for kutt. Over tid har skolene i Rogaland tatt kutt på områder som ikke er ”elevkritiske”, men når det nå skal kuttes ytterligere, må skolene ta andre grep. Her har jeg derfor sett på hvordan skolene planlegger beskjeftigelsen av det pedagogiske personalet, som et uttrykk for hvordan rektorene utnytter ressursene på en best mulig måte. Dette er også fulgt opp med spørsmål direkte til rektorene om hvordan de opplever det økonomiske handlingsrommet. Funn gjort i denne studien viser at det er stor forskjell mellom skolene i hvordan beskjeftigelsen planlegges. Over halvparten av skolene reduserer antall årstimer til lærerne i fagene som er analysert, i forhold til antall undervisningstimer elevene har rett på. Reduksjonen er opp til 23% på en skole. Friheten rektorene har til å utnytte skolens økonomiske midler for å nå mål / skape resultater, gjør at håndteringen av de pedagogiske ressursene blir veldig forskjellige skolene imellom. Funn her viser at rektorene opplever ulik grad av økonomisk handlingsrom.nb_NO
dc.description.sponsorshipRogaland Fylkeskommune (RFK) Rogaland Kurs- og Kompetansesenter (RKK)nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-HH/2015;
dc.subjectøkonominb_NO
dc.subjectadministrasjonnb_NO
dc.subjectaccountabilitynb_NO
dc.subjectnew public managementnb_NO
dc.subjectprincipal agent theorynb_NO
dc.titleImplications of cost-reduction in upper secondary education, and their correspondence with New Public Management.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel