dc.description.abstract | Gjennom en kvalitativ dokumentanalyse av sekundærdata gir oppgaven svar på følgende problemstilling: ”Hvordan kan Norge realisere en grønn økonomi for persontransport ved å ta utgangspunkt i NTP?”. Analysen bygger på en rapport av Econ Pöyry. Grønn økonomi handler om å utvikle en verdensøkonomi som bidrar til bærekraftig utvikling, både sosialt, miljømessig og økonomisk. Econ Pöyry (2011) vurderte grønn økonomi og transportsektoren i Norge innenfor input, prosess og output. Norge ble karakterisert for å ha en gul økonomi, mens transportsektoren fikk både gule og røde karakterer. Dette skyldes store utfordringer i transportsektoren. For det første gir arealbruk til veianlegg store fotavtrykk. Dette forårsaker forstyrrelser i form av støy, forurensning, skade på vegetasjon samtidig som det utgjør en trussel mot det biologiske mangfoldet. For det andre er prosess og output avhengig av fossile energikilder. Klimagassutslippene medfører både lokal og global forurensning, i tillegg til at transport forårsaker NOx-utslipp, støy, partikler og svevestøv. NTP har følgende hovedmål: Framkommelighet, transportsikkerhet samt klima og miljø. Det viser seg derimot problematisk å balansere mellom økonomi og miljø. NTP står i en kontinuerlig målkonflikt mellom miljø og utbygging av veinettet. Motsetningene belyser den grunnleggende forskjellen mellom neoklassisk økonomi og økologisk økonomi. Spørsmålet er dermed om NTP kan bidra til en grønn økonomi, eller om utfordringene blir for store? Dersom NTP skal realisere en grønn persontransport vil løsningen være å utvikle en økonomi som bidrar til en bærekraftig utvikling. Dette krever en integrering av miljøkostnader i analyser og politikk. Målet må være å frakoble miljøbelastning og utslippsvekst fra økonomisk vekst. Dette forutsetter at input, prosess og output karakteriseres som grønne. Et grønt arealbruk krever en bærekraftig mobilitet samt en veiutbygging som forener miljøhensyn og økonomi. Innovasjon blir grønn dersom det satses på FoU og alternative drivstoff. En grønn karbonintensitet og output vil avhenge av grønne løsninger for produkt, tjeneste samt rest/avfall. Resultatet vil derimot være svært avhengig av politiske reguleringer, økonomiske rammer, teknologiutvikling og internasjonal markedsutvikling. | nb_NO |