Tverrfaglig simuleringstrening av Crisis Resource Management-prinsipper på akuttavdelinger: en systematisk kartleggingsoversikt
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2407179Utgivelsesdato
2016-05-18Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Studien omhandler tverrfaglig samarbeid i akuttavdelinger, konkret i form av simuleringstrening av Crisis Resource Management (CRM) for å styrke ikke-tekniske ferdigheter. Hensikt: Systematisk kartlegge forskningslitteratur som omhandler under hvilke omstendigheter simuleringstrening av CRM-prinsipper blir gjennomført, hvilke dimensjoner som er sentrale, hvilke element i simuleringen som vektlegges og hvordan forskningslitteraturen beskriver utfall av CRM-simulering. Metode: En systematisk kartlegging ble gjort av den identifiserte forskningslitteraturen på området. Systematiske søk i databasene Cinahl, Cochrane, Embase og Medline ble utført. Resultat: Åtte artikler ble inkludert i oversikten. Kartleggingen viste fire hovedkategorier som påvirker kvaliteten av CRM-studier: setting, intervensjonskarakteristika, konseptet om CRM og utfall. ”In-situ” og fullskalasimulering øker teameffektivitet gjennom økt realisme. De fleste av intervensjonene i studiene kombinerer didaktisk undervisning med simuleringstrening. Evalueringsverktøyene i artiklene vurderer ofte subjektive utfallsmål. Få studier måler utfall i forhold til endret atferd, eller pasientsikkerhet. Konklusjon: Simuleringstrening av CRM-prinsipper er i hovedsak en undervisningsmetode som synes å være nyttig over ulike settinger, og i en rekke intervensjoner. Evalueringsverktøyene viser effekt på reaksjoner, kunnskap og holdning, men kommer til kort når det skal vurderes hvordan læringen har effekt.
Beskrivelse
Master's thesis in Health and social sciences