Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKipperberg, Gorm
dc.contributor.authorEllingsen, Christoffer
dc.contributor.authorPettersen, Martin
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2016-09-29T14:04:15Z
dc.date.available2016-09-29T14:04:15Z
dc.date.issued2016-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2412055
dc.descriptionMaster's thesis in Business and administrationnb_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven har til hensikt å belyse potensielle utilsiktede konsekvenser som følger av flypassasjeravgiften. Avgiften er mye omtalt i media, hvor flere grupper bemerker seg at avgiften vil medføre negative virkninger. Utilsiktede konsekvenser kan oppstå i alle beslutninger som gjøres - Der en av de underliggende grunnene til at de oppstår er vurderingsfeil, og mangel på informasjon i beslutningsøyeblikket. Analysen baserer seg på Toll- og avgiftsdirektoratets høringsnotat som ble sendt ut 21. desember 2015, og høringssvarene som direktoratet mottok. Høringssvarenes bredde gir et godt grunnlag til å belyse potensielle utilsiktede konsekvenser, og er dermed basen for den kvalitative analysen i oppgaven. Analysen er gjort som en kombinasjon av en diskusjonsanalyse og en casestudie med et samfunnsøkonomisk perspektiv. I analysen trekkes det også paralleller til den konseptuelle delen av utilsiktede konsekvenser. Flypassasjeravgiftens utilsiktede konsekvenser berører mange grupper og sektorer. Et mangfold av de potensielle konsekvensene viser seg å være videre ringvirkninger av effekter som i utgangspunktet er forutsett. Slik avgiften er utformet i dag, medbringer den alvorlige konsekvenser for aktører som avhenger av flymarkedet, men også for markedet i seg selv. Avgiften vil være konkurransevridende for flyselskaper, og norske lufthavner som konkurrerer i et prissensitivt europeisk marked. I tillegg er miljøgevinsten knyttet til avgiften svært usikker, selv om avgiften frontes som en miljøavgift.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-HH/2016;
dc.subjectøkonominb_NO
dc.subjectadministrasjonnb_NO
dc.subjectkvalitativ metodenb_NO
dc.subjectsamfunnsøkonomisk analysenb_NO
dc.subjectcase-studienb_NO
dc.subjectdiskursanalysenb_NO
dc.subjectflypassasjeravgiftnb_NO
dc.subjectutilsiktede konsekvensernb_NO
dc.subjectsamfunnsøkonomisk lønnsomhetnb_NO
dc.titleFlypassasjeravgiften - en fem på tolv-avgift?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.rights.holderMartin Pettersen & Christoffer Ellingsen/UiSnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212nb_NO
dc.source.pagenumber76nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel