dc.contributor.advisor | Kipperberg, Gorm | |
dc.contributor.author | Ellingsen, Christoffer | |
dc.contributor.author | Pettersen, Martin | |
dc.coverage.spatial | Norway | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2016-09-29T14:04:15Z | |
dc.date.available | 2016-09-29T14:04:15Z | |
dc.date.issued | 2016-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2412055 | |
dc.description | Master's thesis in Business and administration | nb_NO |
dc.description.abstract | Denne oppgaven har til hensikt å belyse potensielle utilsiktede konsekvenser som følger av flypassasjeravgiften. Avgiften er mye omtalt i media, hvor flere grupper bemerker seg at avgiften vil medføre negative virkninger. Utilsiktede konsekvenser kan oppstå i alle beslutninger som gjøres - Der en av de underliggende grunnene til at de oppstår er vurderingsfeil, og mangel på informasjon i beslutningsøyeblikket. Analysen baserer seg på Toll- og avgiftsdirektoratets høringsnotat som ble sendt ut 21. desember 2015, og høringssvarene som direktoratet mottok. Høringssvarenes bredde gir et godt grunnlag til å belyse potensielle utilsiktede konsekvenser, og er dermed basen for den kvalitative analysen i oppgaven. Analysen er gjort som en kombinasjon av en diskusjonsanalyse og en casestudie med et samfunnsøkonomisk perspektiv. I analysen trekkes det også paralleller til den konseptuelle delen av utilsiktede konsekvenser.
Flypassasjeravgiftens utilsiktede konsekvenser berører mange grupper og sektorer. Et mangfold av de potensielle konsekvensene viser seg å være videre ringvirkninger av effekter som i utgangspunktet er forutsett. Slik avgiften er utformet i dag, medbringer den alvorlige konsekvenser for aktører som avhenger av flymarkedet, men også for markedet i seg selv. Avgiften vil være konkurransevridende for flyselskaper, og norske lufthavner som konkurrerer i et prissensitivt europeisk marked. I tillegg er miljøgevinsten knyttet til avgiften svært usikker, selv om avgiften frontes som en miljøavgift. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-SV-HH/2016; | |
dc.subject | økonomi | nb_NO |
dc.subject | administrasjon | nb_NO |
dc.subject | kvalitativ metode | nb_NO |
dc.subject | samfunnsøkonomisk analyse | nb_NO |
dc.subject | case-studie | nb_NO |
dc.subject | diskursanalyse | nb_NO |
dc.subject | flypassasjeravgift | nb_NO |
dc.subject | utilsiktede konsekvenser | nb_NO |
dc.subject | samfunnsøkonomisk lønnsomhet | nb_NO |
dc.title | Flypassasjeravgiften - en fem på tolv-avgift? | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.rights.holder | Martin Pettersen & Christoffer Ellingsen/UiS | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 76 | nb_NO |