Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKipperberg, Gorm
dc.contributor.authorLarsen, Julie
dc.contributor.authorØlberg, Maren
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2016-09-30T08:56:21Z
dc.date.available2016-09-30T08:56:21Z
dc.date.issued2016-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2412156
dc.descriptionMaster's thesis in Economic analysisnb_NO
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å identifisere faktorer som påvirker om internasjonale turister returnerer til Norge og fjord-Norge. Problemstillingen er utformet med utgangspunkt i fenomenet «repeat visitation». Forskning på dette området er lite utbredt i Norge, men har i økende grad blitt brukt for forskning på internasjonal turisme. I denne analysen defineres «repeat visitation» som tilfelle hvor internasjonale turister kommer tilbake til Norge og fjord -Norge en eller flere ganger. I første del av studien presenteres relevant bakgrunnsstoff om turistnæringen i Norge, fjord-Norge og hva de fire fylkene; Rogaland, Hordaland, Sogn & Fjordane og Møre & Romsdal har å by på. Videre legges det frem et utvalg av tidligere forskning rundt temaet «repeat visitation» hvor det identifiseres at intensjoner, destinasjonslojalitet, tilfredshet er blant flere sentrale begreper. Den empiriske studien er basert på mikroøkonomisk og markedsrettet teori hvor det er konsumentens nytte og atferd som står i fokus. For å besvare problemstillingen brukes logistisk regresjonsanalyse. I analysen ble datasettet fra spørreundersøkelsen «Visiting Fjord-Norway: What do you think?» brukt som grunnlag for å utføre regresjonsanalysene i henhold til forskningsspørsmålene: «Hva påvirker om turister besøker Norge gjentatte ganger?» og «Hva påvirker om turister danner intensjoner om å returnere til Norge og fjord-Norge i nærmeste fremtid?» Resultatene presenteres og drøftes deretter i lys av presentert litteratur. Avslutningsvis konkluderes det med at både intensjoner, tilfredshet, natur samt flere faktorer påvirker om internasjonale turister returnerer til Norge og fjord-Norge.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-HH/2016;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectøkonominb_NO
dc.subjectadministrasjonnb_NO
dc.subjectøkonomisk analysenb_NO
dc.subjectturismenb_NO
dc.titleSpektakulære Norge: en empirisk studie av tilbakevendende turisternb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge