Optimalisering og effektivisering av Halliburtons mud-mikseanlegg i Dusavik
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2412373Utgivelsesdato
2016-06-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (TN-ISØP) [1451]
Originalversjon
Konf. til juni 2021Sammendrag
Denne masteroppgaven er et casestudie som tar for seg kostnader og tekniske faktorer, knyttet til optimalisering og effektivisering av Halliburtons mud-mikseanlegget i Dusavik. Hensikten med analysene er å se på mulige forbedringer av utstyr og prosesser i Dusavik, som kan gi fordeler for Halliburton. Fordelene kan være kostnadsbesparelser, et mer standardisert produkt og bedre HMS forhold. Oppgaven baseres på interne dokumenter, innspill fra ansatte i Halliburton, leverandører og forskningssenter.
Caset tar utgangspunkt i dagens metode å mikse mud på, det innebærer en del fysisk arbeid, lange avstander og gammelt utstyr. Ny løsning ble utviklet i samarbeid med Halliburtons ansatte, og inneholder blant annet optimalisering av utstyrsløsninger og metoden produktet blir fremstilt på. Blant annet økes rørdimensjonen fra 5’’ til 6’’, miksekarenes volum økes og flyttes nærmere lageret, share-enheten byttes ut, agitatoren oppgraderes og ekstra lager blir fjernet. Dagens case blir sammenlignet med ny løsning for å få en god forståelse av endringene. Deretter analyseres tekniske, økonomiske og praktiske forhold tilknyttet endringene. Dette blir gjort med egnede analyseverktøy, intern informasjon og ekstern hjelp.
En CFD-analyse av agitatoren viser at væskestrømmen i miksekaret kan få en høyere hastighet og en bedre inn-miksing, dersom designet blir gjort ved hjelp av beregninger og analyser. Nødvendig motorkraft kan også reduseres med en faktor på 3-4 mellom dagens og ny løsning. Analyser fra programmet PneuDesign viset at økningen i rørdimensjon fra 5’’ til 6’’ vil øke den teoretiske leveringsraten mellom bulktankene og kai 3 med en faktor på 1,72 (72%). I tillegg vil endring i rørkonfigurasjon gjøre at tapsmomenter minimeres. For å få et mer nøyaktigere resultat anbefales Halliburton å samarbeide med Rotor Offshore angående CFD-analyse, og Tel-Tek vedrørende nødvendig trykk og luftmengde for å oppnå ønsket leveringsrate.
Økonomiske analyser viser at Halliburton kan spare 901 380 NOK årlig ved å fjerne ekstralageret tilknyttet Dusavik, ved å kutte big bags med Barytt-UF til bulktanker. Halliburton kan i tillegg spare 498 407 NOK over de neste 8 årene, siden kjørelengden mellom lager og miksekar er kortere. Flytting av miksekar gjør også at risikoen for uønskede hendelser minimeres, da ny truckrute ikke inkluderer trafikkerte veier og hjørner, samtidig som antall håndteringer halveres.
Økonomiske analyser av ny share metode viser at begge forslagene har en NNV som er høyere enn 19 millioner NOK, sammenlignet med dagens løsning. Teknisk er det usikkerhet knyttet til In-line mikserens vedlikehold og kvalitet på sluttproduktet. I forhold til Leep enheten, forbedrer In-line mikseren i større grad HMS forholdene. Dette fører til at tester av In-line mikseren burde gjennomføres før et valg tas. In-line mikseren er det anbefalte valget dersom den sharer mud like godt som høytrykksmetodene. Regresjonsanalyse tilsier at endring i mud mikset per år påvirker resultatet i størst grad.
Ved å implementere ny løsning vil Halliburton få en mer effektiv og optimal prosess, som gir kostnadsbesparelser og bedre HMS forhold. I tillegg blir produktet mer standardisert, noe som vil kunne gi en konkurransefordel. Med bakgrunn i analysene som er gjennomført anbefales det å gjennomføre forslagene til ny løsning. Det er ikke gjennomført en økonomisk analyse av hele anlegget.
Beskrivelse
Master's thesis in Industrial economics