Show simple item record

dc.contributor.authorKløverød, Ingrid Skarpnes
dc.date.accessioned2016-10-03T08:51:27Z
dc.date.available2016-10-03T08:51:27Z
dc.date.issued2016-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2412441
dc.descriptionMaster's thesis in Industrial economicsnb_NO
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å identifisere utfordringer forbundet med organisasjoners mulighet til å forvalte kunnskap fra prosjekter som benytter hybrid prosjektgjennomførelse. Hybrid prosjektgjennomførelse innebærer at elementer fra tradisjonell og agil metodikk kombineres for å balansere behovene for kontroll og fleksibilitet i prosjekter. For mange organisasjoner vil det være avgjørende for videre konkurransefortrinn og overlevelse at de er i stand til å forvalte kunnskap fra prosjekter effektivt. En norsk avdeling i et globalt konsulentselskap innen IT-industrien har blitt benyttet til å kartlegge prosesser for læring og forvaltning av kunnskap fra prosjekter. Studiet avdekker flere utfordringer som alle kan knyttes til at kunnskap fra prosjektene forblir hos individene. Dette kan begrense organisasjonens evne til å utnytte erfaringer og forbedre virksomhetens prosesser. I forbindelse med denne delen av studiet presenteres tre tiltak som kan begrense utfordringenes omfang. To av konsulentselskapets prosjekter har blitt brukt til å undersøke læringsmønstrene ved hybrid prosjektgjennomførelse, og hvordan metodikken kan påvirke organisasjonens evne til å forvalte kunnskap fra prosjekter. Studiet viser at Konsulentselskapets hybridmetodikk er noe konservativ, og at en del elementer fra tradisjonell metodikk kan svekke mulighetene for læring innad i prosjektene. Når det gjelder organisasjonens evne til å forvalte kunnskapen fra prosjektene avdekker studiet at dokumentasjonen fra prosjektene i mindre grad er egnet til å gjenskape utviklingen av kunnskap i prosjektene. Med hybrid metodikk gjennomgår prosjektet flere endringer, og denne utviklingen av kunnskap gjenspeiles ikke i prosjektdokumentasjonen. Ett av tiltakene identifisert i forbindelse med utfordringer i organisasjonens læringsprosesser involverer prosjektgjennomførelse, og vil kunne øke organisasjonens innsikt i kunnskap som genereres i prosjekter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IØRP/2016;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectindustriell økonominb_NO
dc.subjectprosjektledelsenb_NO
dc.subjectkunnskapsforvaltningnb_NO
dc.subjectorganisasjonslæringnb_NO
dc.subjecthybrid prosjektmetodikknb_NO
dc.subjectkunnskapsspiralnb_NO
dc.subjectenkelt- og dobbeltkretslæringnb_NO
dc.titleKunnskapsoverføring ved bruk av hybrid prosjektgjennomføringnb_NO
dc.title.alternativeTransfer of knowledge in hybrid projectsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1412]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Show simple item record

Navngivelse 3.0 Norge
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 3.0 Norge