Tilgjengelighet og sikkerhet i Rogfastprosjektet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2412573Utgivelsesdato
2016-06-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (TN-ISØP) [1409]
Sammendrag
E39 Rogfast er under prosjektering og vil ved ferdigstillelse, med sine to 27km lange løp og kobling til Kvitsøy, bli verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Rogfast sin utforming krever en sikkerhetsmessig høy standard, og hvor det å ha en høy oppetid på tunnelen er prioritert høyt.
Problemstillingen i masteroppgaven er: «Hvordan kan Statens Vegvesen på en best mulig måte håndtere hendelser i tunnelen for å begrense nedetid for E39 Rogfast?». Etterfølgende forskningsspørsmål sikter seg inn på å utforske hvordan hendelser er identifisert og beregnet, med tilhørende usikkerhet. Videre vil kritiske faktorer identifiseres og løsninger utvikles med et mål om å øke tilgjengeligheten til tunnelen.
For å danne et bedre bilde av kritiske faktorer for nedetid og tiltak som er aktuelle i et tunnelsystem som Rogfast, har det vært essensielt å komme i kontakt med personell med relevant erfaring og kunnskap. Informasjon er hentet gjennom arbeidsmøter, intervju av nøkkelpersoner, samtaler med personell innad i etaten og tilgjengelige dokumenter. Utover i prosessen har hendelsesdata fra fem aktuelle norske tunneler blitt tilgjengelige. Dataene er kvalitativt analysert for å identifisere kritiske faktorer samt å gi et bilde av forventede hendelser i Rogfast. Kritiske faktorer relatert til å begrense nedetid i Rogfast er identifisert som repons- og innsatstid til entreprenør og redningsetater. Kritiske faktorer identifisert hos VTS innebærer kostnader, tidsbruk, systemdesign og håndtering av planlagte og uplanlagte avvik.
Studien har vist at operatører hos vegtrafikksentralen har evnen til å håndtere mindre hendelser på en god måte slik at et tunnelløp i Rogfast sjeldent vil måtte stenges. Utfordringer i forhold til trafikkstyring dreier seg om begrensninger i styringssystemet og mangel på opplæring i rapporteringssystem. For å oppnå en optimal oppetid i Rogfast viser studien at betydelige tiltak, blant annet i form av en «first responder» enhet med en utvidet vaktmesterfunksjon, vil være nødvendig.
Beskrivelse
Master's thesis in Risk management and societal safety