Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNjå, Ove
dc.contributor.authorEspedal, Ole
dc.coverage.spatialNorway, Rogalandnb_NO
dc.date.accessioned2016-10-03T11:43:34Z
dc.date.available2016-10-03T11:43:34Z
dc.date.issued2016-06-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2412573
dc.descriptionMaster's thesis in Risk management and societal safetynb_NO
dc.description.abstractE39 Rogfast er under prosjektering og vil ved ferdigstillelse, med sine to 27km lange løp og kobling til Kvitsøy, bli verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Rogfast sin utforming krever en sikkerhetsmessig høy standard, og hvor det å ha en høy oppetid på tunnelen er prioritert høyt. Problemstillingen i masteroppgaven er: «Hvordan kan Statens Vegvesen på en best mulig måte håndtere hendelser i tunnelen for å begrense nedetid for E39 Rogfast?». Etterfølgende forskningsspørsmål sikter seg inn på å utforske hvordan hendelser er identifisert og beregnet, med tilhørende usikkerhet. Videre vil kritiske faktorer identifiseres og løsninger utvikles med et mål om å øke tilgjengeligheten til tunnelen. For å danne et bedre bilde av kritiske faktorer for nedetid og tiltak som er aktuelle i et tunnelsystem som Rogfast, har det vært essensielt å komme i kontakt med personell med relevant erfaring og kunnskap. Informasjon er hentet gjennom arbeidsmøter, intervju av nøkkelpersoner, samtaler med personell innad i etaten og tilgjengelige dokumenter. Utover i prosessen har hendelsesdata fra fem aktuelle norske tunneler blitt tilgjengelige. Dataene er kvalitativt analysert for å identifisere kritiske faktorer samt å gi et bilde av forventede hendelser i Rogfast. Kritiske faktorer relatert til å begrense nedetid i Rogfast er identifisert som repons- og innsatstid til entreprenør og redningsetater. Kritiske faktorer identifisert hos VTS innebærer kostnader, tidsbruk, systemdesign og håndtering av planlagte og uplanlagte avvik. Studien har vist at operatører hos vegtrafikksentralen har evnen til å håndtere mindre hendelser på en god måte slik at et tunnelløp i Rogfast sjeldent vil måtte stenges. Utfordringer i forhold til trafikkstyring dreier seg om begrensninger i styringssystemet og mangel på opplæring i rapporteringssystem. For å oppnå en optimal oppetid i Rogfast viser studien at betydelige tiltak, blant annet i form av en «first responder» enhet med en utvidet vaktmesterfunksjon, vil være nødvendig.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IØRP/2016;
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/no/*
dc.subjectStatens vegvesennb_NO
dc.subjectsamfunnssikkerhetnb_NO
dc.subjecttunnelnb_NO
dc.subjectsikkerhetnb_NO
dc.subjectberedskapnb_NO
dc.subjecttilgjengelighetnb_NO
dc.subjectoppetidnb_NO
dc.subjectprosjekteringnb_NO
dc.subjecttrafikkstyringnb_NO
dc.subjectvegtrafikksentralnb_NO
dc.subjectvegplanleggingnb_NO
dc.subjecthendelsesdatanb_NO
dc.subjectrestriksjonernb_NO
dc.subjectkontrollnb_NO
dc.subjectRogfastnb_NO
dc.titleTilgjengelighet og sikkerhet i Rogfastprosjektetnb_NO
dc.title.alternativeAccessibility and safety in the Rogfast projectnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 3.0 Norge