Hva er beste praksis HRM i kommunene?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2414324Utgivelsesdato
2016-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Kommunale tjenester påvirker hverdagen for de aller fleste av oss. At det er høy kvalitet på tjenestene er derfor viktig for enkeltpersoner og for samfunnet. Motivasjonen for oppgaven var å se på kommuner med ulike resultater og medarbeidernes arbeidssituasjon. Hva er beste praksis HRM i kommunene?
Jeg har derfor forsøkt å kartlegge i hvilken grad det finnes en beste praksis HRM i kommunene i utvalget, og hva den består av. Styrken til HRM-praksisene ble også undersøkt og det ble sett på om HRM-praksisene ble tilpasset kontekst og strategi. Jeg har videre kartlagt forhold ved medarbeidernes arbeidssituasjon, og sett på sammenhengen med kommunenes resultater. For å kartlegge HRM-praksisene i kommunene og kontekst ble det gjennomført intervjuer med de ti personalsjefene i kommunene i utvalget. Fem kommuner hadde svært gode plasseringer i Kommunebarometeret (en rangering av kommunene ut fra nøkkeltall på tjenestetilbudet) og fem hadde svake plasseringer i Kommunebarometeret. Det ble også hentet inn data fra medarbeiderundersøkelsen, sykefravær og turnover.
Resultatene av studien viser det finnes en beste praksis HRM i kommunene, og at den består av flere sterke praksiser. Det var vanskelig å finne at HRM-praksisene ble tilpasset strategi og kontekst. Dette skyldes kanskje at kommunene har en ganske lik kontekst, og at strategien utledes av samme formål. Når det gjelder forskjeller i HRM mellom de beste kommunene i Kommunebarometeret ble det funnet at de beste kommunene hadde noe sterkere HRM- praksis, noe lavere sykefravær og noe bedre resultater i medarbeiderundersøkelsen. Det ble også funnet noen forskjeller i kontekst mellom disse gruppene. Det mest spennende funnet var kanskje at de kommunene med de beste resultatene i Kommunebarometeret skiller seg tydelig ut fra de kommunene med svake resultater ved å ha en sterke HRM-praksisen på involvering og deltakelse.
En utvidet studie av dette funnet kunne kanskje gi enda flere svar på hvordan man kan lykkes gjennom involvering og deltakelse i norske kommuner. Ved videre forskning kunne det også vært interessant å utvide utvalget noe for å se om funnene som er gjort er signifikante. Ved å gå dypere inn på kartlegging av kontekst, samt kartlagt hver av kommunenes spesifikke strategi, og gjerne i forhold det de ulike tjenesteområdene, kan det være mulig å avdekke sammenhenger mellom kontekst, strategi og HRM-praksiser.
Beskrivelse
Master's thesis in Executive MBA