Implementering av TCO-konseptet: En casestudie i ENGIE E&P Norge
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2414344Utgivelsesdato
2016-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne masteroppgaven ønsker vi å undersøke hvordan Total Cost of Ownership (TCO) som konsept for anskaffelser er implementert i ENGIE E&P Norge (ENGIE). Vi har strukturert disse betraktningene gjennom en analysemodell. Analysemodellen deler relevante teoretiske bidrag i flere begrep for å forstå hvordan TCO-konseptet er implementert i ENGIE.
Hensikten med oppgaven er å identifisere hvordan det teoretiske grunnlaget for TCO som konsept og implementering av et slikt rammeverk, sammenfaller med den praktiske anvendelsen for ENGIE som selskap. Bevissthet rundt betydningen av livsløpskostnaden til en anskaffelse med muligheter, utfordringer og gevinster er sentrale poeng som oppgaven søker å belyse.
Det ble definert en analysemodell som deler relevante teoretiske bidrag i flere variabler for å forstå hvordan TCO-konseptet er implementert i ENGIE E&P Norge. Variablene omhandler teori for TCO som teoretisk begrep, samt teori innen endringsledelse og forutsetninger for suksessfull implementering av TCO-konseptet. Modellen har to dimensjoner (Konsept og Implementering) med til sammen seks variabler som måler seks forskjellige begrep. Den opprinnelige modellen ble testet for validitet og reliabilitet, og justert i henhold til dette før videre drøfting av resultatene.
Det ble foretatt en datainnsamling (inklusive pre-test) ved hjelp av spørreskjema med et utvalg respondenter i ENGIE. Alle respondentene har forskjellige roller i anskaffelsesprosessene, og bidro derfor til å sikre et representativt utvalg. Spørsmålene ble utviklet innenfor hver variabel i modellen som beskrevet over. Testen av modellen ble utført på dette utvalget, og variablene i den justerte modellen har spørsmål fra det opprinnelige spørreskjemaet i samsvar med valideringene som er utført.
Resultatene fra undersøkelsen, sett i lys av det teoretiske rammeverket, indikerer at TCO som konsept i ENGIE ikke er fullstendig implementert. Det er likevel indikasjoner på at TCO er et konsept som flere har hørt om, og at det har vært gjort spede forsøk på å være i samsvar med kravet fra hovedkontoret om å benytte TCO-vurderinger som et virkemiddel. Modellen som er utviklet i denne oppgaven, vil kunne være et bidrag til å sette i gang en målrettet og strukturert implementering av TCO som konsept i organisasjonen. Det er pekt på flere relevante tiltak og aktiviteter i drøftingen av resultatene, og i konklusjonen av studien.
Beskrivelse
Master's thesis in Executive MBA