dc.contributor.advisor | Urstad, Kristin Hjorthaug | |
dc.contributor.author | Edland, Ingrid | |
dc.coverage.spatial | Norway, Stavanger | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2017-02-09T09:12:46Z | |
dc.date.available | 2017-02-09T09:12:46Z | |
dc.date.issued | 2016-11 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2430070 | |
dc.description | Master's thesis in Health and social sciences | nb_NO |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven har til hensikt å belyse hvilke aspekter foreldre identifiserer som viktige i veiledningen knyttet til sitt overvektige barn. Jeg ønsker å gå i dybden og fremme foreldreperspektivets erfaringer, tanker og meninger rundt tematikken.
Overvekt og fedme betraktes i dag som en av de største truslene verdenssamfunnet står ovenfor når det gjelder folkehelsen. I dag kan amerikanske barn bli den første generasjonen lever kortere liv enn sine foreldre grunnet fedmerelaterte helseproblemer. Overvekt er ikke en sykdom i seg selv, men disponerer for sykdommer som blant annet hjerte- og karlidelser, psykososiale problemer og diabetes. Folkehelseinstituttet rapporterer at 14-17% av norske barn og unge i dag har overvekt eller fedme. For å endre denne utviklingen kreves det utarbeiding av effektive tiltak både på samfunns- og individnivå.
Oppgaven baseres på kvalitativ forskningsdesign, hvor det er gjennomført fem semi-strukturerte dybdeintervju av foreldre til overvektige barn. Innsamlet data ble deretter analysert i henhold til Graneheim og Lundman (2004) sin innholdsanalyse.
Studiens resultat viser til fem hovedfunn som belyser aspekter foreldrene identifiserte som viktige i veiledningen knyttet til sitt overvektige barn. Disse var å bli møtt uten fordommer, hvor veileders evne til empati, åpenhet og forståelse fremmes som betydningsfulle egenskaper for å skape en god relasjon mellom veileder og foreldre. At det settes av nok tid i veiledningen og at veileder er tilstede i samtalen. Dette var viktig for å skape et tillitsforhold og gode forutsetninger for å utforske hvilke utfordringer som foreligger. Øke foreldrenes bevissthet rundt egne kost- og aktivitetsvaner, og motta økt kunnskap om hvordan disse kan bedres. Lære hvordan man skal kommunisere med barna sine om overvekts problematikken uten å skape grobunn for dårlig selvbilde og selvtillit hos barnet. Og til sist, få en skreddersydd veiledning som er tilpasset deres familie og situasjon. Det kommer frem at veiledning ønskes å være individuelt rettet med fokus på foreldre- og familie. Oppfølging over tid for å hindre tilbakefall og at veiledningen foregår i nærmiljøet. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/ | * |
dc.subject | helse- og sosialfag | nb_NO |
dc.subject | helsevitenskap | nb_NO |
dc.subject | foreldre | nb_NO |
dc.subject | overvektige barn | nb_NO |
dc.subject | overvekt blant barn | nb_NO |
dc.subject | veiledning | nb_NO |
dc.title | Hva identifiserer foreldre som viktige aspekter i veiledning knyttet til sitt overvektige barn? En kvalitativ studie. | nb_NO |
dc.title.alternative | What do parents identify as important aspects of counseling regarding their overweight children. A qualitative study | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 100 | nb_NO |