Bilfritt Oslo sentrum
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2455936Utgivelsesdato
2017-06-14Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (TN-ISØP) [1459]
Sammendrag
Flere byer opplever økte behov for transport og dårlig luftkvalitet, og hovedstaden i Norge er ingen unntak. For å møte noen av utfordringer som byene står overfor i dag, er god planlegging for fotgjengere og syklister en mulig strategi. Oslo kommune jobber med det de kaller Bilfri Byliv-prosjektet, hvor politikere og media har gjort det klart for publikum at Oslo sentrum skal være bilfritt. Denne masteroppgaven har tatt dette prosjektet i betraktning og studerte prosjektet bare for å finne ut at sentrumsområdet ikke vil være bilfritt, men parkeringsfritt.
Denne oppgaven har som målsetting å undersøke deler av Oslo sentrum og svare på hvordan det kan være mer attraktivt for syklister og fotgjengere.
Et planområde er valgt, som er delt inn i seks delområder for videre analyse. Analysen er basert på en undersøkelse av hvilke kvaliteter som finnes i området i dag, hvordan området er utformet for fotgjengere og syklister, hvordan sikten og belysning er og til slutt hvordan kollektivtransport og bilbruk ser ut.
Et intervju gjennomført med flere brukere av området viser at flere mener at sentrumsområdet ikke er fullt av aktiviteter, er utrygg og kjedelig. Flere hevder at Oslo sentrum ikke er godt nok tilrettelagt for syklister og fotgjengere, inkludert barn. I et intervju med to ansatte i byrådsavdeling for miljø og samferdsel (Miljøparti De grønne) ble det bekreftet at Oslo sentrum ikke er godt nok tilrettelagt for barn og at et bilfritt sentrum er et viktig tema å fokusere på å skape en mer menneskevennlig by. De mener at et sentrum uten biler vil gjøre folk lykkeligere, og det vil skape mer kontakt mellom mennesker og gjøre at området blir brukt mer.
Denne oppgaven tar derfor hensyn til hvordan attraktiviteten til Oslo sentrum kan økes og presenterer deretter to alternative strategier for planlegging.
Beskrivelse
Master's thesis in Urban Development and design