Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRøstvik, Harald Nils
dc.contributor.authorZaki, Jessica
dc.coverage.spatialNorway, Oslonb_NO
dc.date.accessioned2017-09-21T08:48:10Z
dc.date.available2017-09-21T08:48:10Z
dc.date.issued2017-06-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2455936
dc.descriptionMaster's thesis in Urban Development and designnb_NO
dc.description.abstractFlere byer opplever økte behov for transport og dårlig luftkvalitet, og hovedstaden i Norge er ingen unntak. For å møte noen av utfordringer som byene står overfor i dag, er god planlegging for fotgjengere og syklister en mulig strategi. Oslo kommune jobber med det de kaller Bilfri Byliv-prosjektet, hvor politikere og media har gjort det klart for publikum at Oslo sentrum skal være bilfritt. Denne masteroppgaven har tatt dette prosjektet i betraktning og studerte prosjektet bare for å finne ut at sentrumsområdet ikke vil være bilfritt, men parkeringsfritt. Denne oppgaven har som målsetting å undersøke deler av Oslo sentrum og svare på hvordan det kan være mer attraktivt for syklister og fotgjengere. Et planområde er valgt, som er delt inn i seks delområder for videre analyse. Analysen er basert på en undersøkelse av hvilke kvaliteter som finnes i området i dag, hvordan området er utformet for fotgjengere og syklister, hvordan sikten og belysning er og til slutt hvordan kollektivtransport og bilbruk ser ut. Et intervju gjennomført med flere brukere av området viser at flere mener at sentrumsområdet ikke er fullt av aktiviteter, er utrygg og kjedelig. Flere hevder at Oslo sentrum ikke er godt nok tilrettelagt for syklister og fotgjengere, inkludert barn. I et intervju med to ansatte i byrådsavdeling for miljø og samferdsel (Miljøparti De grønne) ble det bekreftet at Oslo sentrum ikke er godt nok tilrettelagt for barn og at et bilfritt sentrum er et viktig tema å fokusere på å skape en mer menneskevennlig by. De mener at et sentrum uten biler vil gjøre folk lykkeligere, og det vil skape mer kontakt mellom mennesker og gjøre at området blir brukt mer. Denne oppgaven tar derfor hensyn til hvordan attraktiviteten til Oslo sentrum kan økes og presenterer deretter to alternative strategier for planlegging.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IØRP/2017;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectfotgjengere og syklisternb_NO
dc.subjectattraktivitetnb_NO
dc.subjectbilfrittnb_NO
dc.subjectbyplanleggingnb_NO
dc.subjecturban designnb_NO
dc.titleBilfritt Oslo sentrumnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal