Hvordan utvikle et målstyringssystem for å analysere timeforbruket ved VSAT-installasjoner?
Master thesis
Submitted version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2460854Utgivelsesdato
2017-06-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Prisen på satellittkommunikasjon har falt i løpet av de siste årene. Dette har gjort at stadig flere skip har fått tilgang til internett og telefoni når de befinner seg på havet. Større konkurranse, lavere marginer og nye kunder har skapt et økt kostnadsfokus i industrien. Det er blitt mye viktigere å få installert utstyret om bord så kjapt og billig som mulig. Dårlig prosjektering og feilsendte deler er typiske eksempler på hva som kan forsinke en installasjon. Det er viktig at alle faktorer som forsinker arbeidet blir dokumentert. Dette gjøres ved bruk av et system for avvikshåndtering. Ved å følge opp avviksrapportene vil en forhindre at de samme problemene oppstår flere ganger.
Ledelsen i Marlink Field Service ønsket et målstyringssystem som gjorde det lettere for dem å monitorere alle jobbene som utføres. De ønsket på en enkel måte å finne hvilke jobber som tok kortere eller lengre tid enn planlagt. Avvikssystemet og timeregistreringssystemet måtte kobles sammen. Da kunne ledelsen enkelt se årsaken til hvorfor en jobb tok lengre tid enn planlagt. Hensikten med denne oppgaven var å utvikle et målstyringssystem for ledelsen i Marlink Field Service.
En ønsket også å se på hvor lag tid et typisk installasjonsoppdrag tok, hvor mye av tiden som var arbeidstid, ventetid og reisetid. Mye av tiden som ble brukt på denne oppgaven, gikk med til å utvikle tagkoder (WBS-koder) for arbeidsoppgavene om bord, og implementere bruken av disse tagkodene. Hensikten med tagkodene var å få større innsikt i hvor lang tid de ulike arbeidsoppgavene ved et installasjonsoppdrag tok. En kan nå se hvor lang tid som ble brukt på blant annet: Installasjon av selve satellittantennen, konfigurasjon av XChange, ekstraoppgaver på vegne av kunden, opplæring og overlevering til kunde osv.
Oppgaven forsøker også å gi større innsikt i når og hvor ofte det ble ført avvik. En ser på sammenhengen mellom antall jobber og antall avvik. Hvilken type avvik som ble rapportert og årsaken til avviket. I forbindelse med oppgaven ble det innførte et nytt felt der feltingeniørene kunne rapportere forsinkelse forårsaket av avviket. En kan da lett se hva som er de mest kritiske avvikene og fokusere på disse. Ved hjelp av målstyringssystemet kan en enkelt se om det er underrapportering. Hvis en jobb har tatt mye lengre tid enn planlagt, og det ikke er levert inn avvik, er det grunn for å undersøke nøyere. Hvis en jobb har tatt lengre tid enn planlagt, og det er levert gode avvik som forklarer årsaken, trenger ikke ledelsen undersøke nøyere. Dette vil frigjøre tid til å følge opp andre oppdrag.
Det overordnede målet for Marlink er å få installasjonstiden så kort som mulig, uten at det går ut over kvaliteten på jobben. For å greie dette er det viktig at ledelsen har innsikt i arbeidet som utføres om bord. Målstyringssystemet som ble utviklet og presentert i denne rapporten vil forhåpentligvis gi ledelsen i Marlink Field Service det verktøyet de trenger for å skaffe seg slik innsikt.
Beskrivelse
Master's thesis in Offshore technology: Industrial asset management