Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvaløy, Ola
dc.contributor.authorHarestad, Svein Arild
dc.contributor.authorTveteraas, Sindre
dc.date.accessioned2017-11-07T12:16:17Z
dc.date.available2017-11-07T12:16:17Z
dc.date.issued2017-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2464629
dc.descriptionMaster's thesis in Business administration : Executive MBAnb_NO
dc.description.abstractI denne Masteroppgaven har vi sett på effekten av positiv tilbakemelding på godt resultat for enkeltpersoner. Det ble gjennomført et felteksperiment for å se på effektene av positiv tilbakemelding som motivator for å stimulere økt ytelse hos en stor gruppe deltakere. Eksperimentet som ble gjennomført omhandlet 444 deltakere, de ble gjennomført en randomisert trekning, det resulterte i at vi til slutt satt igjen med en kontrollgruppe på 236 personer og en forsøksgruppe på 208 personer, fordelt på henholdsvis 10 og 11 arbeidsplasser. Før påbegynt arbeidsdag fikk de som solgte produktet vi målte på, en tekstmelding av oss med en positiv tilbakemelding. De som ikke solgte, fikk ingen tilbakemelding. Det er viktig å merke seg her at en av forfatterne er i yrkesrelasjon med deltakerne i eksperimentet til vanlig. Ingen av deltakerne hverken i forsøk eller kontrollgruppe var klar over at de var med i et eksperiment. Selve intervensjonsperioden forgikk over en arbeidsuke. Analysen av resultat ble gjort ved å se hvordan det hadde gått med salget i en 25 dagers periode før, og en 25 dagers periode etter intervensjonsperioden. Analysen viser at det å gi positiv tilbakemelding på god prestasjon har en svak statisk signifikant positiv effekt for fremtidig prestasjon (P verdi mellom 0,05 og 0,1). Vel så interessant var den klare indikasjonen av «peer effects» i forsøksgruppen. Salget til de deltakerne som ikke solgte og dermed ikke fikk positiv tilbakemelding, hadde klart størst relativ økning i salget. Disse effektene er også svakt statisk signifikante med en P-verdi på 0,105. Vi vil derfor konkludere med at det er sterke indikasjoner som peker mot at positiv tilbakemelding på godt resultat har positiv effekt på fremtidig ytelse og resultat.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-HH/2017;
dc.subjectøkonominb_NO
dc.subjectadministrasjonnb_NO
dc.subjectadferdsøkonominb_NO
dc.titlePrestasjonstilbakemelding: Hvilken effekt har positiv individuell tilbakemelding på fremtidig prestasjon - En feltstudienb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel