Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMikkelsen, Aslaug
dc.contributor.authorFagerland, Olga
dc.date.accessioned2017-11-07T13:06:50Z
dc.date.available2017-11-07T13:06:50Z
dc.date.issued2017-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2464671
dc.descriptionMaster's thesis in Business administration: Executive MBAnb_NO
dc.description.abstractVerden står overfor stadig større klimautfordringer som en følge av økt forurensning og CO2-utslipp. Til tross for at flere vestlige land stadig investerer mer i fornybar energi, er olje- og gass fremdeles primærkilden til verdens energiforsyning. Kjøretøy som bruker bensin og diesel som drivstoff utgjør en stor del av klimautslippene, og dette er dermed en svært aktuell problemstilling for aktører innen bilindustrien tatt i betraktning det ansvaret bedrifter har overfor samfunnet. I denne oppgaven tar jeg for meg en kombinasjon av bedriftens samfunnsansvar og krisehåndtering, ved å se nærmere på hvordan ledelsen i Volkswagen AG håndterte dieselsaken høsten 2015. Oppgavens hovedproblemstilling er: Hva gjør ledelsen i Volkswagen AG for å forsvare sitt samfunnsansvarlige omdømme, og gjenopprette tilliten hos interessenter etter dieselsaken høsten 2015? For å belyse oppgavens problemstilling gjennomføres en eksplorativ og kvalitativ studie av dieselsaken i Volkswagen AG. Innhenting av data ble gjort ved å gjennomføre fem semistrukturerte intervjuer med ansatte i Møller Bil AS og Harald A Møller AS, samt ved en dokumentanalyse. Funnene i oppgaven tyder på at Volkswagen AG håndterte dieselsaken 2015 på en god og effektiv måte. Resultatene viser at dieselsaken var en hendelse som kunne vært unngått, og skyldtes svikt i selskapets kontrollrutiner. I følge Coombs (2007), kan dermed dieselsaken kategoriseres som krisetypen forhinderbar hendelse. Videre minner håndteringen av denne saken i hovedsak om en gjenoppbyggingsstrategi ut i fra Coombs (2007) kriseresponsstrategier. Resultatene viser også at selskapet hadde høy grad av beredskap og forpliktelse overfor sine interessenter, noe som bidro til at bedriften håndterte krisesituasjonen effektivt, ifølge Pangarkar (2016) sitt rammeverk. I forhold til bedriftens samfunnsansvar, tyder resultatene på at Volkswagen alltid har hatt stort fokus på å være en samfunnsansvarlig aktør. Resultatene tyder på at Volkswagen har lykkes med å håndtere dieselsaken på en måte som har ivaretatt deres omdømme. Dette gjenspeiles også i Volkswagen rekordhøye salgstall i 2016 i Norge.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-HH/2017;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectadministrasjonnb_NO
dc.subjectsamfunnsansvarnb_NO
dc.subjectkrisehåndteringnb_NO
dc.subjectomdømmenb_NO
dc.subjectledelsenb_NO
dc.subjectøkonominb_NO
dc.subjectcorporate social responsibilitynb_NO
dc.titleBedriftens samfunnsansvar og krisehåndtering: En studie av Volkswagens dieselsak i 2015nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO
dc.source.pagenumber115nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal