Vis enkel innførsel

dc.contributor.editorGjøtterud, Sigrid
dc.contributor.editorHiim, Hilde
dc.contributor.editorHusebø, Dag
dc.contributor.editorJensen, Liv Helene
dc.contributor.editorSteen-Olsen, Tove Herborg
dc.contributor.editorStjernstrøm, Else
dc.date.accessioned2018-01-10T12:53:26Z
dc.date.available2018-01-10T12:53:26Z
dc.date.created2017-06-14T13:39:51Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationGjøtterud, S. (et al) 2017 Aksjonsforskning i Norge : teoretisk og empirisk mangfold.nb_NO
dc.identifier.isbn9788202529819
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2476783
dc.description.abstractAntologien Aksjonsforskning i Norge. Teoretisk og empirisk mangfold består av tjue vitenskapelige artikler innen utdanning, helse, vitensentre, kunst og arbeidsliv. Antologien gir et innblikk i historisk utvikling, grunnlagstenkning, samt teoretiske og metodologiske diskusjoner innen aksjonsforskningsfeltet. Den tar opp spørsmål om deltakelse, erfaringskunnskap og dialog som grunnlag for kunnskapsutvikling. Boka spenner over temaer som profesjonsutvikling, fagutvikling, praksisutvikling og organisasjonsutvikling, og de empiriske artiklene har fokus på å bygge bro mellom teori og praksis for å forstå, utvikle og endre praksis. Forskerrollen i aksjonsforskning vies oppmerksomhet, herunder forskerens ansvar for å bidra til refleksjon, oppklarende og kritiske spørsmål og til at alle stemmer blir hørt. Antologien viser også hvordan utforskende arbeidsmåter, selvstudier og forskning i egen organisasjon kan bidra til læring og kunnskapsutvikling. Antologien setter fokus på betydningen av å utvikle gode utdanningstilbud i aksjonsforskning på master- og PhD-nivå, og argumenterer for viktigheten av å styrke forskerutdanning på dette feltet. Samlet sett viser antologien hvordan aksjonsforskning som forskningstradisjon bidrar til å klargjøre og utvikle sitt epistemologiske og metodologiske grunnlag, fremskaffe gyldige forskningsresultater og formidle relevant og troverdig ny kunnskap. Slik kunnskap har betydning for hvordan vi praktiserer, kommuniserer og forstår forskning i et mangfold av kontekster.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherCappelen Damm Akademisknb_NO
dc.relation.urihttps://doi.org/10.23865/noasp.17
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectforskningnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjecthøyere utdanningnb_NO
dc.titleAksjonsforskning i Norge : teoretisk og empirisk mangfoldnb_NO
dc.typeBooknb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holderCopyright (c) 2017 the authorsnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber471nb_NO
dc.identifier.cristin1476053
cristin.unitcode217,0,0,0
cristin.unitnameUniversitetet i Stavanger
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal