Varsling av ulykker og akutte situasjoner i egen rederiorganisasjon
Master thesis
View/ Open
Date
2018-05Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (TN-ISØP) [1468]
Abstract
Det er både i myndighetenes og virksomheters interesse å legge planer for å redusere tap eller skader på liv og helse, miljø og materielle verdier. Dette prosjektet studerer sammenhenger mellom de krav til intern ulykkesvarsling tre ulike rederier setter i sine varslingsplaner og hvordan ulykker i praksis varsles internt i organisasjonene. Med dette som utgangspunkt er følgende problemstilling formulert:
Hvordan er sammenhengen mellom krav og praksis i forbindelse med ulykkesvarsling i tre utvalgte rederiorganisasjoner?
Hensikten er å få en økt forståelse for prosessene rundt intern varsling av egen organisasjon.
Teoridelen i oppgaven starter med å se på hendelser, og hvordan og hvorfor enkelte hendelser oppstår og utvikler seg til å bli en krise. Proaktivitet er et sentralt begrep innen beredskap og krisehåndtering, og kan bidra til en effektiv og hensiktsmessig håndtering av krisen. Når krisen rammer er særlig behov og motivasjon to faktorer som spiller inn for hvor og hvordan dette varselet dannes, behandles og sendes, og hvordan det håndteres av mottaker. Ulike fenomener og forhold som påvirker prosesseringen av informasjon i organisasjonen kan skape vansker for behandlingen av informasjonen. I oppgaven deles det inn i fire kategorier som kan gi svikt i informasjonsprosesseringen.
Undersøkelsen er en casestudie med et deskriptivt forskningsdesign. Undersøkelsen har en kvalitativ tilnærming, med en deduktiv forskningsstrategi. Innsamling av data ble gjennomført ved dokumentinnsamling og gjennom kvalitative delvis strukturerte intervju.
I oppgavens empiridel får vi innsikt i hvor langt en gitt situasjon kan utvikle seg før respondentene mente det var på tide å varsle rederiet. Undersøkelsen ser nærmere på sammenhengen mellom varslingspraksis og informasjonsprosessering i de tre rederiene, og viser at varslingspraksis for internt førstevarsel i hovedsak ikke følger gjeldende varslingsplaner.
Gjennom oppgavens drøftingsdel besvares de tre forskningsspørsmålene som er formulert for å svare på oppgavens problemstilling. 1. Hva er de interne krav til varsling ved mulige beredskapssituasjoner i de tre rederiorganisasjonene? 2. Hvordan påvirker nødsituasjoner i de tre rederiorganisasjonene opplevd behov for å varsle internt? 3. Hvordan påvirker informasjonsprosessering i de tre rederiorganisasjonene den interne varslingspraksisen av mulige beredskapssituasjoner?
Oppgaven redegjør for sammenhengen mellom varslingskrav og varslingspraksis i tre utvalgte rederiorganisasjoner, og det er særlig tre hovedfunn fra undersøkelsen som skiller seg ut og som blir fremhevet i oppgavens konklusjon:
Det forebyggende elementet er i liten grad ivaretatt i varslingsplanene.
Varslers behov fungerer som en driver for å varsle nødsituasjoner.
Varslingsplanene blir ikke fulgt i praksis. Det redegjøres for mulige årsaker om hvorfor.
Description
Master's thesis in Risk management and societal safety