Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSiriwardane, Sudath
dc.contributor.authorAaberg, Kjell Alfred
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2018-09-11T07:37:38Z
dc.date.available2018-09-11T07:37:38Z
dc.date.issued2018-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2561886
dc.descriptionMaster's thesis in Structural Engineeringnb_NO
dc.description.abstractOppgaven omhandler inspeksjon, bruklassifisering og tilstandsvurdering av Husmo bru. I tillegg tar oppgaven for seg dimensjonering av en ny betongbru. I Norge er det kommunene som har ansvaret for drift og vedlikehold av kommunale veier, herunder også bruer. Kommunen står fritt til å velge hvem som utfører disse oppgavene. I mange kommuner landet over, er vedlikehold av bruer en nedprioritert sak, mye grunnet økonomi. Dette medfører at mange bruer blir stående i lange perioder uten vedlikehold, og får nedkortet levetid og nedsatt trafikksikkert. Det er derfor en samfunnsmessig nødvendighet at eldre bruer kontrolleres og at det ses på tiltak som bør gjøres. Denne masteroppgaven er skrevet med bakgrunn i etterslepet av vedlikehold og kontroll, spesielt da av eldre kommunale bruer. Oppgaven starter med å ta for seg en eldre stålbjelke bru som står på stålpilarer, bygget i 1923. Total bredde er 3.6m, kjørebredden er ca, 3m og bruspennet er 55.6m. Inspeksjonen, hvor skader og mangler avdekkes, og bruklassifiseringen, gir grunnlaget for tilstandsvurderingen av brua. Inspeksjonen viser at Husmo bru er i generelt dårlig stand. Hovedbjelker er kraftig korrodert, det er dyp sporslitasje i slitelaget og rekkverket har brudd- og deformasjonsskader. Bruklassifiseringen gir en teoretisk kapasitet for hovedbjelkene på 5 tonn aksellast og 11.25 tonn totalvekt. Dette er dersom brua var ny i dag. Med skader og mangler avdekket under inspeksjonen klassifiseres Husmo bru til 4 tonn aksellast og 9 tonn totalvekt. Inspeksjonen og bruklassifiseringen sett under ett, gir grunn til å anbefale at eksisterende bru fjernes og erstattes av ny. Oppgaven tar deretter for seg dimensjonering av en ny plasstøpt betongbru. Betongbrua er totalt 5.2m bred, med en kjørebredde på 4.2m og total lengde lik 55.6m. Bruplata spenner over fire pilarer som igjen er fundamenter på peler. Alle elementer er dimensjonert med betongkvalitet B35 og stålkvalitet B500NC. Nødvendige bru- og armeringstegniner vises i oppgaven.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IMBM/2018;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectbruinspeksjonnb_NO
dc.subjectmaterialteknologinb_NO
dc.subjectkonstruksjonsteknikknb_NO
dc.subjectbruklassifiseringnb_NO
dc.subjecttilstandsvurderingnb_NO
dc.subjectdimensjonering av betongbrunb_NO
dc.subjectbyggnb_NO
dc.titleTilstandsvurdering av gammel stålbjelkebru og dimensjonering av ny betongbrunb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530::Konstruksjonsteknologi: 533nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-IKM / TN-IMBM) [1213]
    Master- og bacheloroppgaver i Konstruksjoner og materialer / Maskin, bygg og materialteknologi (maskinkonstruksjoner, byggkonstruksjoner og energiteknologi) / Masteroppgaver i Offshore teknologi: industriell teknologi og driftsledelse - Offshore technology: industrial Asset management / Masteroppgaver i Offshoreteknologi : offshore systemer (konstruksjonsteknikk og marin- og undervannsteknologi-subsea technology)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal