Forebyggende hjemmebesøk- eldres opplevelser
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2562862Utgivelsesdato
2018-06-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Etter at samhandlingsreformen trådte i kraft i 2012 fikk kommunene mer ansvar, blant annet ved å jobbe forebyggende. Tilbudet forebyggende hjemmebesøk er en samtale mellom helsepersonell og eldre om fysisk aktivitet, kosthold og andre områder som er aktuelle for den enkelte. Hjemmebesøkene skal bidra til at flest mulig eldre kan bo hjemme lengst mulig.
Hensikt: Hensikten med studien var å undersøke eldre sine opplevelser av informasjonen som blir gitt under forebyggende hjemmebesøk og om informasjonen var tilstrekkelig for å dekke deres behov.
Metode: I studien ble det anvendt kvalitativ metode med en fenomenologisk hermeneutisk tilnærming. Den inkluderte fem semistrukturerte intervjuer med syv eldre over 80 år. Informantene var to ektefeller, to enker og en enslig. Intervjuene ble analysert ved bruk av systematisk tekstkondensering.
Resultat: Resultatene i studien viste at den konkrete informasjonen knyttet til blant annet fysisk aktivitet og kosthold var tydelig og ble lett forstått og husket av 80-åringene. Informasjon som var mer abstrakt og lite konkret, som kommunenes tjenester, var vanskeligere å forholde seg til. De eldre uttrykte behov for endringer innen to områder, et for den enkelte eldre (detaljert fremgangsmåte ved behov for helse- og omsorgstjenester) og et for større grupper (informasjonsforedrag for borettslag).
Konklusjon: Studien konkluderer med at 80-åringene vurderer informasjonen som blir gitt i forebyggende hjemmebesøk som tilfredsstillende. På tross av at de selv mener de har fått god informasjon, var det likevel fremtredende at de eldre ikke husket mye av informasjonen fra besøkene. Det bør derfor tilbys hyppigere besøk eller andre former for informasjonsarbeid og/eller forbyggende arbeid for å bidra til kommunens målsetning om at eldre kan bo hjemme lengst mulig.
Beskrivelse
Master's thesis in Health and social sciences