Se og Lær - En studie av evaluatorrollen før, under og etter Nasjonal Helseøvelse 2018 med et læringsperspektiv
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2565261Utgivelsesdato
2018-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (TN-ISØP) [1468]
Sammendrag
Vi øver for å lære, men vi ser stadig at krisers konsekvenser kunne vært redusert gjennom erfaringer vi har fra tidligere øvelser. Dette tyder på at evalueringsprosesser knyttet til øvelser i dag ikke alltid er velegnet for å nå ønsket læring. I norsk samfunnssikkerhetsfaglig forskning har vi flere bidrag knyttet til læring i nødetater og øvelser, men det er lite forskning knyttet til bruk av spesifikke evalueringsverktøy og deres egnethet for læring. Denne oppgaven ønsker å bidra til en slik diskusjon ved å studere evaluatorrollen i lys av læringsteori og et praktisk eksempel.
Høsten 2018 gjennomføres nemlig Nasjonal Helseøvelse 2018 i sammenheng med NATO-øvelsen Trident Juncture. Hovedfokuset for øvelsen er samvirke mellom forsvaret og helsetjenesten, men akuttmedisinsk behandling til forsvaret og befolkningen skal også øves. Ansvaret for å planlegge øvelsen gikk til Helse Stavanger, og mye av denne oppgavens datagrunnlag baseres på intervjuer gjennomført med sentrale aktører fra planleggingsgruppen.
Denne oppgaven viser hvordan utfordringer knyttet til læring og bruk av evaluatorer kan møtes ved hjelp av ulike læringsperspektiv, samt hvordan våre perspektiver og forståelser påvirker bruken av ulike evalueringsverktøy. Oppgaven tar utgangspunkt i tre ulike læringsteorier: organisatorisk læring (Garvin, 1993), individuell læring (Sommer mfl. 2013) og systemtenkning (Senge, 1991). Disse teoriene brukes for å belyse hvordan evaluatorer kan bidra til læring i lys av de respektive perspektivene. Oppgaven anvender så funnene fra denne diskusjonen på Helse Stavangers evaluatorbestilling knyttet til Nasjonal Helseøvelse 2018.
Oppgavens funn presenteres gjennomgående i diskusjonskapittelet, og de viktigste funnene presiseres i konklusjonen. Oppgavens største funn er at evaluatorer kan brukes og forstås ulikt av ulike aktører for ulike kontekster, men også at evaluatorrollen kan formes av slike forståelser. Det som i stor grad påvirker dette er ens perspektiv på hva læring er og hvordan læring oppnås. For å arbeide bevisst for læring må vi være klar over, og drøfte, slike forhold enten vi forsøker å skape organisatorisk, individuell eller systemisk læring.
Beskrivelse
Master's thesis in Risk management and societal safety