Hvordan forstår miljøterapeuter relasjonens rolle som forebygger for reaktiv aggresjon
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2570420Utgivelsesdato
2018-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HV) [1394]
Sammendrag
Studien er gjort ved å gjennomføre semitruktererte intervjuer med miljøterapeuter. De ble spurt om sine erfaringer i møte med reaktiv aggresjon og bedt om å vurdere forskjeller i egne følelser og handlinger i situasjoner hvor det forelå en terapeutisk relasjon mellom miljøterapeut og pasient og situasjoner hvor en terapeutisk relasjon ikke var etablert.
Miljøterapeutene ble videre spurt om å redegjøre for sine metoder for å oppnå og vedlikeholde en terapeutisk relasjon med pasientene, samt hvordan de hadde tilegnet seg denne kunnskapen.
Studien tok sikte på å finne ut om en terapeutisk relasjon er en forebygger og deeskalerer i møte med reaktiv aggresjon. Videre om det det forelå en teoretisk forankret måte miljøterapeutene brukte for å oppnå og vedlikeholde en terapeutisk relasjon og hvordan denne kunnskapen var tilegnet.
Studien viser at terapeutisk relasjon er en forebygger og deeskalerer i møte med reaktiv aggresjon og at miljøterapeutene har en faglig forankret teoretisk kunnskap om hvordan en terapeutisk relasjon bygges og vedlikeholdes. Måten denne kunnskapen er tilegnet fremstår som tilfeldig og lite knyttet til utdanning, men heller gjennom erfaring.
Beskrivelse
Master's thesis in Relational treatment