Tuko Pamoja "We are together"
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2570426Utgivelsesdato
2018-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HV) [1394]
Sammendrag
Psykiske lidelser kan forårsake en rekke psykososiale problemer for både pasienter og familiemedlemmer. Tidligere studier har vist at pårørende som deltar i psykoedukativt familiearbeid får økt kunnskap og nye mestringsstrategier, men det mangler forskning på slike behandlingstilbud i Afrika. Siden 2012 har fem psykoedukative flerfamiliegrupper blitt gjennomført på Tanga International Center i Tanzania. Denne studiens hensikt er å få kunnskap om deltakernes erfaringer med å delta i pårørendegrupper i sin tanzanianske kultur. Studien har et eksplorativt design med bruk av kvalitativ metode basert på semistrukturerte intervjuer av fem pårørende og to gruppeledere, kombinert med deltakende observasjon i en naturalistisk setting. Målgruppen er pårørende med hovedomsorg for alvorlig psykisk syke familiemedlemmer som har deltatt i en psykoeduaktiv familiegruppe i Tanga. Deltakerne beskrev emosjonelle, sosiale og økonomiske utfordringer knyttet til sin omsorgsrolle. Ny kunnskap og nye ferdigheter de fikk i gruppa ga dem bedre samhandling med pasienten. Modellen er holdt i sin opprinnelige form, men tidligere deltakere leder gruppene. Økt mestringsopplevelse og fellesskapsfølelse ble framhevet som de viktigste erfaringene fra gruppa. Det kom også fram utfordringer. Oppmøtet var variabelt. Kompensasjonen for reiseutgifter ble brukt til andre formål. Lokale møteplasser for pårørende eller det å hente deltakerne kunne løst problemet. Analfabetisme kan ha ført til ujevn aktivitet i gruppene. Kartlegging av lese- og skriveferdigheter og mer muntlig tilnærming kunne ivaretatt dette. Pårørende er pasientens viktigste ressurs, særlig i et land med utilstrekkelig helsehjelp. Tilbudet med de anbefalte endringene er kostnadseffektivt og gjennomførbart og bør satses på framover.
Beskrivelse
Master's thesis in Relational treatment