Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNilsen, Liv
dc.contributor.authorHatløy, Kristin
dc.coverage.spatialTanzanianb_NO
dc.date.accessioned2018-10-31T13:47:48Z
dc.date.available2018-10-31T13:47:48Z
dc.date.issued2018-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2570426
dc.descriptionMaster's thesis in Relational treatmentnb_NO
dc.description.abstractPsykiske lidelser kan forårsake en rekke psykososiale problemer for både pasienter og familiemedlemmer. Tidligere studier har vist at pårørende som deltar i psykoedukativt familiearbeid får økt kunnskap og nye mestringsstrategier, men det mangler forskning på slike behandlingstilbud i Afrika. Siden 2012 har fem psykoedukative flerfamiliegrupper blitt gjennomført på Tanga International Center i Tanzania. Denne studiens hensikt er å få kunnskap om deltakernes erfaringer med å delta i pårørendegrupper i sin tanzanianske kultur. Studien har et eksplorativt design med bruk av kvalitativ metode basert på semistrukturerte intervjuer av fem pårørende og to gruppeledere, kombinert med deltakende observasjon i en naturalistisk setting. Målgruppen er pårørende med hovedomsorg for alvorlig psykisk syke familiemedlemmer som har deltatt i en psykoeduaktiv familiegruppe i Tanga. Deltakerne beskrev emosjonelle, sosiale og økonomiske utfordringer knyttet til sin omsorgsrolle. Ny kunnskap og nye ferdigheter de fikk i gruppa ga dem bedre samhandling med pasienten. Modellen er holdt i sin opprinnelige form, men tidligere deltakere leder gruppene. Økt mestringsopplevelse og fellesskapsfølelse ble framhevet som de viktigste erfaringene fra gruppa. Det kom også fram utfordringer. Oppmøtet var variabelt. Kompensasjonen for reiseutgifter ble brukt til andre formål. Lokale møteplasser for pårørende eller det å hente deltakerne kunne løst problemet. Analfabetisme kan ha ført til ujevn aktivitet i gruppene. Kartlegging av lese- og skriveferdigheter og mer muntlig tilnærming kunne ivaretatt dette. Pårørende er pasientens viktigste ressurs, særlig i et land med utilstrekkelig helsehjelp. Tilbudet med de anbefalte endringene er kostnadseffektivt og gjennomførbart og bør satses på framover.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HV/2018;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjecthelse- og sosialfagnb_NO
dc.subjecthelsevitenskapnb_NO
dc.subjectpsykoedukasjonnb_NO
dc.subjectrelasjonsbehandlingnb_NO
dc.subjectTanzanianb_NO
dc.subjectpsykisk helsenb_NO
dc.titleTuko Pamoja "We are together"nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Psykiatri, barnepsykiatri: 757nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1300]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal