Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGiske, Rune
dc.contributor.authorGaard, Harald Sylfest
dc.contributor.authorGjerde, Joar
dc.contributor.editorHaugen, Tommy
dc.contributor.editorHøigaard, Rune
dc.date.accessioned2019-03-06T14:00:47Z
dc.date.available2019-03-06T14:00:47Z
dc.date.created2018-10-04T10:41:04Z
dc.date.issued2018-07
dc.identifier.citationGiske, R., Gaard, H.S. & Gjerde, J. (2018). Felles mentale modeller i elitelagballspill: En kvalitativ analyse av spilleres opplevelse av medspillerkunnskap i fotball og håndball. I T. Haugen & R. Høigaard (red). Trender i idrettspsykologisk forskning i Skandinavia (Kap. 8, s. 163–185). Oslo: Cappelen Damm Akademisknb_NO
dc.identifier.isbn978-82-02-59690-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2589064
dc.description.abstractHensikten med denne undersøkelsen er å utforske medspillerkunnskap (team member knowledge) på elitenivå i lagballspill – teoretisk forankret i felles mentale modeller. Medspillerkunnskapen er teamspesifikk og ikke en type kunnskap som spilleren kan transportere med seg fra lag til lag. Eksisterende forskningslitteratur forteller svært lite om spillernes kunnskap om medspillere og betydningen av denne i spillet. Følgende forskningsspørsmål skal derfor belyses: Hvordan beskriver elitespillere sin kjennskap til medspillere? Hvordan opplever spillerne at kunnskap om medspillere utvikles? Undersøkelsen følger et ideografisk forskningsdesign, og det empiriske materialet består av intervjuer med fire elitespillere i fotball og håndball. Analysen viser at sterke og svake sider, preferanser og prediksjon, kompenserende atferd samt medspillers valør fremstår som tema som utdyper medspillerkunnskapen. Spillernes opplevelse av utvikling av medspillerkunnskap indikerer at dette følger implisitte læringsbaner. Resultatene fra den foreliggende spillerundersøkelsen understøtter betydningen av medspillerkunnskap i håndball og fotball på elitenivå. Trenere og spillere bør derfor reflektere over hvordan den skal fremmes.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherCappelen Damm Akademisknb_NO
dc.relation.ispartofTrender i idrettspsykologisk forskning i Skandinavia
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectidrettspsykologinb_NO
dc.subjectidrettnb_NO
dc.subjectgruppedynamikknb_NO
dc.subjectteamkognisjonnb_NO
dc.subjectkoordineringnb_NO
dc.subjecteliteprestasjonernb_NO
dc.subjectteam member knowledgenb_NO
dc.titleFelles mentale modeller i elitelagballspill: En kvalitativ analyse av spilleres opplevelse av medspillerkunnskap i fotball og håndballnb_NO
dc.typeChapternb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holderCopyright (c) 2018 Authors / Editorsnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Social science in sports: 330::Physical education and sport psychology: 333nb_NO
dc.source.pagenumber163-185nb_NO
dc.identifier.doi10.23865/noasp.39.ch8
dc.identifier.cristin1617782
cristin.unitcode217,6,3,0
cristin.unitnameInstitutt for grunnskolel�rerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal