Oppvarmingsoppgaver
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2599446Utgivelsesdato
2019-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Hovtun, G. (2019) Oppvarmingsoppgaver. Tangenten - tidsskrift for matematikkundervisning. 30(1), pp. 38-48.Sammendrag
Da jeg jobbet som matematikklærer i ungdomsskolen, opplevde jeg at det var utfordrende å skape motivasjon for matematikkfaget hos elevene. Dette gjaldt elever som jeg mente hadde gode forutsetninger for å lykkes med faget, og elever som opplevde nederlagsfølelse. Ifølge Kunnskapsdepartementets (2015) strategi Tett på realfag kan det se ut til å være en utfordring som gjelder for flere lærere. Det kommer frem at mange elever har lav indre motivasjon og utholdenhet i matematikk, og at dette er en tendens som ser ut til å forsterke seg med alderen. Jeg spurte meg selv om hvordan jeg kunne klare å motivere disse elevene til å jobbe med matematikk. Hvordan skulle jeg få dem til å bli interessert i faget, og hvordan skulle jeg få dem til å oppleve mestring? I denne artikkelen ser jeg på hvordan oppvarmingsoppgaver kan brukes som et virkemiddel for å øke elevenes motivasjon for matematikk.