Operasjonssykepleieres erfaring med bruk av SPLINTS-no i veiledning av ikke-tekniske ferdigheter hos operasjonssykepleierstudenter i kliniske studier - En kvalitativ studie
Abstract
Bakgrunn: Forskning viser at en stor andel av pasientskader oppstår i forbindelse med kirurgi, og at ikke-tekniske ferdigheter hos operasjonssykepleierne har betydning for pasient-sikkerheten på operasjonsavdelingen. SPLINTS-no er et observasjons- og vurderingsverktøy som har til hensikt å stimulere utviklingen av ikke-tekniske ferdigheter hos operasjons-sykepleierstudenter og uerfarne operasjonssykepleiere.
Formål: I vårt kvalitetsforbedringsprosjekt ble SPLINTS-no brukt i veiledning av operasjons-sykepleierstudenter i kliniske studier. Hensikten med prosjektet var å beskrive operasjons-sykepleieres erfaringer med å bruke SPLINTS-no i veiledning av ikke-tekniske ferdigheter hos operasjonssykepleiestudenter i kliniske studier.
Metode: Vi har brukt kvalitativ metode for å få svar på problemstillingen. Data ble samlet via semistrukturerte intervju av operasjonssykepleiere som har brukt SPLINTS-no i student-veiledning. Datamaterialet er analysert i henhold til Graneheim og Lundmans kvalitative innholdsanalyse (2004).
Funn: Vår analyse resulterte i to tema, hvert med to sub-tema: Fordeler med implementering av SPLINTS-no, med subtema: Økt oppmerksomhet på ikke-tekniske ferdigheter og Forbedret og forenklet studentveiledning. Utfordringer med implementering av SPLINTS-no, med subtema: Grundig teoretisk opplæring, praktisk øvelse og egeninnsats er nødvendig for en vellykket implementering og Arbeidsgiver må tilrettelegge for tid til opplæring i SPLINTS-no for å støtte implementering.
Konklusjon: Studien indikerer at SPLINTS-no gir en forbedret og mer strukturert studentveiledning på ikke-tekniske ferdigheter hos operasjonssykepleiestudenter i kliniske studier, og at tilrettelegging fra arbeidsgiver er nødvendig i videre arbeid med implementering av SPLINTS-no.
Description
Master's thesis in Nursing Science