Hvordan utføres kvalitets- og sikkerhetsarbeid i norsk sykehjem, og hvordan involveres beboerene i dette arbeidet? Ledernes perspektiv.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2619577Utgivelsesdato
2019-05-31Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HV) [1301]
Sammendrag
Helsemyndighetene forventer at pasienter skal motta trygge og forsvarlige tjenester. Ledere er ansvarlige for å utvikle styringssystemer som støtter arbeidet med kvalitet og pasientsikkerhet. Det forventes at pasienter skal involveres i det arbeidet. Pasienten skal anerkjennes som ekspert over eget liv, og skal involveres i utforming av tjenesten og behandlingstilbudet. Hensikten med denne studien er å bidra med mer kunnskap om hvordan det arbeides med kvalitet og pasientsikkerhet på sykehjem, og hvordan pasienter blir involvert i denne prosessen, sett fra et lederens perspektiv. Det ble benyttet et kvalitativ design med seks individuelle intervju. Transkripsjonene fra intervjuene ble analysert ved bruk av systematisk tekstkondensering.
Resultatene identifiserte tre temaer: Ledere er bevist sin rolle i arbeidet med kvalitet og pasientsikkerhet, og denne bevisstheten kommer til syne ved at de jobber aktivt med det. Involvering av pasienter i arbeidet med kvalitet og pasientsikkerhet er vanskelig og tilfeldig. Føringer og offentlige dokumenter kan være gode hjelpemidler, men kan også skape frustrasjon i arbeidet med kvalitet og pasientsikkerhet.
Studien peker på at kvalitet- og pasientsikkerhetsarbeidet er ledelsesforankret. Kunnskap hos de ansatte, indre motivasjon, åpenhet og tillit, er de verdiene lederne ser på som avgjørende i arbeidet med kvalitetsforbedring og sikkerhet på sykehjemmene. Studien tyder på at pasientene blir i mindre grad involvert i arbeidet med kvalitet og sikkerhet. Selv om pasient- og pårørendeinvolvering blir satt på agendaen, manglende systematisk arbeid på området fører til fragmentert og tilfeldig involvering. Det er lederens ansvar å arbeide for å sikre reell involvering.
Denne studien viser at tillit til ledelsens håndtering av arbeidet med kvalitet og pasientsikkerhet, har stor betydning for hvordan det arbeidet blir ivaretatt på mikronivå.
Beskrivelse
Master's thesis in Health and social sciences