Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUrstad, Kristin Hjorthaug
dc.contributor.authorCanameti, Eleni
dc.date.accessioned2019-10-01T10:50:05Z
dc.date.available2019-10-01T10:50:05Z
dc.date.issued2019-05-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2619577
dc.descriptionMaster's thesis in Health and social sciencesnb_NO
dc.description.abstractHelsemyndighetene forventer at pasienter skal motta trygge og forsvarlige tjenester. Ledere er ansvarlige for å utvikle styringssystemer som støtter arbeidet med kvalitet og pasientsikkerhet. Det forventes at pasienter skal involveres i det arbeidet. Pasienten skal anerkjennes som ekspert over eget liv, og skal involveres i utforming av tjenesten og behandlingstilbudet. Hensikten med denne studien er å bidra med mer kunnskap om hvordan det arbeides med kvalitet og pasientsikkerhet på sykehjem, og hvordan pasienter blir involvert i denne prosessen, sett fra et lederens perspektiv. Det ble benyttet et kvalitativ design med seks individuelle intervju. Transkripsjonene fra intervjuene ble analysert ved bruk av systematisk tekstkondensering. Resultatene identifiserte tre temaer: Ledere er bevist sin rolle i arbeidet med kvalitet og pasientsikkerhet, og denne bevisstheten kommer til syne ved at de jobber aktivt med det. Involvering av pasienter i arbeidet med kvalitet og pasientsikkerhet er vanskelig og tilfeldig. Føringer og offentlige dokumenter kan være gode hjelpemidler, men kan også skape frustrasjon i arbeidet med kvalitet og pasientsikkerhet. Studien peker på at kvalitet- og pasientsikkerhetsarbeidet er ledelsesforankret. Kunnskap hos de ansatte, indre motivasjon, åpenhet og tillit, er de verdiene lederne ser på som avgjørende i arbeidet med kvalitetsforbedring og sikkerhet på sykehjemmene. Studien tyder på at pasientene blir i mindre grad involvert i arbeidet med kvalitet og sikkerhet. Selv om pasient- og pårørendeinvolvering blir satt på agendaen, manglende systematisk arbeid på området fører til fragmentert og tilfeldig involvering. Det er lederens ansvar å arbeide for å sikre reell involvering. Denne studien viser at tillit til ledelsens håndtering av arbeidet med kvalitet og pasientsikkerhet, har stor betydning for hvordan det arbeidet blir ivaretatt på mikronivå.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HV/2019;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjecthelse- og sosialfagnb_NO
dc.subjectpasientsikkerhetnb_NO
dc.subjectpasient involveringnb_NO
dc.subjectledere på sykehjemnb_NO
dc.subjecthelsevitenskapnb_NO
dc.titleHvordan utføres kvalitets- og sikkerhetsarbeid i norsk sykehjem, og hvordan involveres beboerene i dette arbeidet? Ledernes perspektiv.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1305]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal