Sykepleierstudenters erfaring med praksismodellen "studentdrevne dager" i praksisstudier
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2619596Utgivelsesdato
2019-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HV) [1301]
Sammendrag
Sammendrag
Tittel: Sykepleierstudenters erfaring med «studentdrevne dager» i praksisstudier
Bakgrunn: Praksisstudier utgjør en integrert del av sykepleierstudiet og representerer en sentral og viktig læringsarena for studentene. For å styrke kvaliteten på praksisstudiene, er det viktig å utvikle nye praksismodeller, som utprøves og evalueres. Denne studien søker å kartlegge sykepleiestudenters erfaringer med praksismodellen «studentdrevne dager» knyttet til opplevd læringsutbytte og erfaringer med organiseringen av praksismodellen.
Hensikt: Studiens hensikt er å kartlegge sykepleierstudenters erfaringer med bruk av praksismodellen «studentdrevne dager». Denne kunnskapen er viktig for å videreutvikle praksismodellen og bidra til å styrke kvaliteten på praksisstudier i sykepleierutdanningen.
Metode: Denne studien har hatt et eksplorerende kvalitativt design. Det er gjennomført to semi-strukturerte fokusgruppeintervju med totalt ni sykepleierstudenter. Analyseprosessen ble utført etter Malteruds metode for systematisk tekstkondensering.
Funn: Studentene erfarte at praksismodellen bidro til økt læringsutbytte knyttet til 1) ledelseskompetanse 2) læringskompetanse og 3) samhandlingskompetanse. Studentene erfarte at de fikk økt kompetanse på å delegere, planlegge eget arbeid, tverrprofesjonell samhandling, rolleavklaring og arbeide selvstendig, samt får økt bevissthet i forhold til egne mestrings og vekstområder. Imidlertid viser funnene at organisatoriske faktorer kunne fremme eller hemme studentenes opplevde læringsutbytte. De organisatoriske forhold som ble trukket frem var: informasjon og planlegging i forkant av gjennomføring av modellen, praksisveileders rolle, organiserings av sykepleien på avdelingen og tid til evaluering
Konklusjon: Praksismodellen «studentdrevne dager» bidrar til økt læringsutbytte og fremstår godt egnet til å styrke sykepleiestudenters ledelse-, lærings- og samhandlingskompetanse. For å utnytte potensialet for læring ved bruk av praksismodellen er det avgjørende at organisatoriske betingelser som fremmer læring, fremheves og videreutvikles i samarbeid med utdanning og praksissted.
Beskrivelse
Master's thesis in Health and social sciences