Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLaugaland, Kristin
dc.contributor.authorTorkildsen, Vibeke
dc.date.accessioned2019-10-01T11:15:21Z
dc.date.available2019-10-01T11:15:21Z
dc.date.issued2019-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2619596
dc.descriptionMaster's thesis in Health and social sciencesnb_NO
dc.description.abstractSammendrag Tittel: Sykepleierstudenters erfaring med «studentdrevne dager» i praksisstudier Bakgrunn: Praksisstudier utgjør en integrert del av sykepleierstudiet og representerer en sentral og viktig læringsarena for studentene. For å styrke kvaliteten på praksisstudiene, er det viktig å utvikle nye praksismodeller, som utprøves og evalueres. Denne studien søker å kartlegge sykepleiestudenters erfaringer med praksismodellen «studentdrevne dager» knyttet til opplevd læringsutbytte og erfaringer med organiseringen av praksismodellen. Hensikt: Studiens hensikt er å kartlegge sykepleierstudenters erfaringer med bruk av praksismodellen «studentdrevne dager». Denne kunnskapen er viktig for å videreutvikle praksismodellen og bidra til å styrke kvaliteten på praksisstudier i sykepleierutdanningen. Metode: Denne studien har hatt et eksplorerende kvalitativt design. Det er gjennomført to semi-strukturerte fokusgruppeintervju med totalt ni sykepleierstudenter. Analyseprosessen ble utført etter Malteruds metode for systematisk tekstkondensering. Funn: Studentene erfarte at praksismodellen bidro til økt læringsutbytte knyttet til 1) ledelseskompetanse 2) læringskompetanse og 3) samhandlingskompetanse. Studentene erfarte at de fikk økt kompetanse på å delegere, planlegge eget arbeid, tverrprofesjonell samhandling, rolleavklaring og arbeide selvstendig, samt får økt bevissthet i forhold til egne mestrings og vekstområder. Imidlertid viser funnene at organisatoriske faktorer kunne fremme eller hemme studentenes opplevde læringsutbytte. De organisatoriske forhold som ble trukket frem var: informasjon og planlegging i forkant av gjennomføring av modellen, praksisveileders rolle, organiserings av sykepleien på avdelingen og tid til evaluering Konklusjon: Praksismodellen «studentdrevne dager» bidrar til økt læringsutbytte og fremstår godt egnet til å styrke sykepleiestudenters ledelse-, lærings- og samhandlingskompetanse. For å utnytte potensialet for læring ved bruk av praksismodellen er det avgjørende at organisatoriske betingelser som fremmer læring, fremheves og videreutvikles i samarbeid med utdanning og praksissted.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HV/2019;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjecthelse- og sosialfagnb_NO
dc.subjecthelsevitenskapnb_NO
dc.titleSykepleierstudenters erfaring med praksismodellen "studentdrevne dager" i praksisstudiernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1305]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal