dc.contributor.advisor | Laugaland, Kristin | |
dc.contributor.author | Torkildsen, Vibeke | |
dc.date.accessioned | 2019-10-01T11:15:21Z | |
dc.date.available | 2019-10-01T11:15:21Z | |
dc.date.issued | 2019-05 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2619596 | |
dc.description | Master's thesis in Health and social sciences | nb_NO |
dc.description.abstract | Sammendrag
Tittel: Sykepleierstudenters erfaring med «studentdrevne dager» i praksisstudier
Bakgrunn: Praksisstudier utgjør en integrert del av sykepleierstudiet og representerer en sentral og viktig læringsarena for studentene. For å styrke kvaliteten på praksisstudiene, er det viktig å utvikle nye praksismodeller, som utprøves og evalueres. Denne studien søker å kartlegge sykepleiestudenters erfaringer med praksismodellen «studentdrevne dager» knyttet til opplevd læringsutbytte og erfaringer med organiseringen av praksismodellen.
Hensikt: Studiens hensikt er å kartlegge sykepleierstudenters erfaringer med bruk av praksismodellen «studentdrevne dager». Denne kunnskapen er viktig for å videreutvikle praksismodellen og bidra til å styrke kvaliteten på praksisstudier i sykepleierutdanningen.
Metode: Denne studien har hatt et eksplorerende kvalitativt design. Det er gjennomført to semi-strukturerte fokusgruppeintervju med totalt ni sykepleierstudenter. Analyseprosessen ble utført etter Malteruds metode for systematisk tekstkondensering.
Funn: Studentene erfarte at praksismodellen bidro til økt læringsutbytte knyttet til 1) ledelseskompetanse 2) læringskompetanse og 3) samhandlingskompetanse. Studentene erfarte at de fikk økt kompetanse på å delegere, planlegge eget arbeid, tverrprofesjonell samhandling, rolleavklaring og arbeide selvstendig, samt får økt bevissthet i forhold til egne mestrings og vekstområder. Imidlertid viser funnene at organisatoriske faktorer kunne fremme eller hemme studentenes opplevde læringsutbytte. De organisatoriske forhold som ble trukket frem var: informasjon og planlegging i forkant av gjennomføring av modellen, praksisveileders rolle, organiserings av sykepleien på avdelingen og tid til evaluering
Konklusjon: Praksismodellen «studentdrevne dager» bidrar til økt læringsutbytte og fremstår godt egnet til å styrke sykepleiestudenters ledelse-, lærings- og samhandlingskompetanse. For å utnytte potensialet for læring ved bruk av praksismodellen er det avgjørende at organisatoriske betingelser som fremmer læring, fremheves og videreutvikles i samarbeid med utdanning og praksissted. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HV/2019; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | helse- og sosialfag | nb_NO |
dc.subject | helsevitenskap | nb_NO |
dc.title | Sykepleierstudenters erfaring med praksismodellen "studentdrevne dager" i praksisstudier | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |