Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorThortveit, Jorunn
dc.contributor.authorHelleland, Eline
dc.date.accessioned2019-10-15T12:31:26Z
dc.date.available2019-10-15T12:31:26Z
dc.date.issued2019-06-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2622271
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractStudien tar sikte på å undersøke skolens arbeid med psykisk helse i ungdomsskolen gjennom kontaktlæreres, miljøterapeuters samt helsesykepleiers erfaringer med emnet. Psykisk helse blir i oppgaven definert som en opplevelse av velvære, med muligheten til å virkeliggjøre ens evner, beherske vanlige belastninger i livet, å finne glede i arbeid og aktivitet samt å delta og bidra i samfunnet. Forskning viser en økning av psykiske plager blant unge, da særlig blant jenter. I tillegg har psykisk helse fått sin plass på timeplanen gjennom det tverrgående temaet folkehelse og livsmestring. Det gir grunnlag for dette prosjektet å stille spørsmålet – hvordan kan skolen arbeide for å fremme psykisk helse blant elever på ungdomstrinnet? Masterprosjektet er en deskriptiv kvalitativ undersøkelse der datainnsamlingen består av kvalitative forskningsintervju. Det har blitt foretatt intervjuer av tre kontaktlærere, to miljøterapeuter, samt én helsesykepleier. I dette masterprosjektet har det vært spennende å få fram de ulike profesjonenes perspektiv, da dette bidrar til å forstå mer av skolens arbeid med psykisk helse. Analysen av intervjuene er tematisk med utgangspunkt i hermeneutikken. Dertil har masterprosjektet vært del av et samarbeidsprosjekt med en ungdomsskole i Norge. Dette har gitt tilgang til skolens dokumenter, da blant annet elevundersøkelser og utviklings- samt strategiplaner. Opplevelsene fra de ulike informantene kan forstås som mulige implikasjoner for skolens arbeid med psykisk helse i ungdomsskolen. Funnene viser at arbeidet er komplekst og utfordrende for alle aktører. Informantene gir uttrykk for en tosidig spenning i hvorvidt det finnes en økning av psykiske plager eller ikke. Videre trer tverrfaglig samarbeid og gode lærer-elev-relasjoner fram som viktige faktor i arbeidet. Dertil kommer det fram hvordan et didaktisk perspektiv med søkelys på danning kan hjelpe læreren til å potensielt styrke elevenes psykiske helse. Studien kan være et viktig bidrag til skolen for å møte de mange og sammensatte behovene i en stadig mer mangfoldig elevgruppe. Dette sammen med mulige implikasjoner som lærere og miljøterapeuter kan ta med seg i arbeid med psykisk helse i skolen. Det som gjerne skiller denne undersøkelsen fra andre lignende prosjekt, er tilgangen på erfaringer og opplevelser i samme miljø på tvers av profesjoner - noe som kan bidra til å utvide forståelseshorisonten omkring dette emnet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectpsykisk helsenb_NO
dc.subjectkritisk konstruktiv didaktikknb_NO
dc.subjectkritisk kulturell literacynb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleEn deskriptiv studie av skolens arbeid med psykisk helsenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal