Norske banker og strategiske partnerskap, er de forberedt?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2627752Utgivelsesdato
2019-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
Sammendrag
De siste årene har bankene blitt tvunget til å gå gjennom flere omstillinger, mye grunnet endringer i kundeatferd. Endringene kommer i stor grad av teknologisk utvikling, og et utvidet handlingsrom for bankene som følge av nye reguleringer. Det nye betalingsdirektivet Payment Services Directive 2 (PSD2) som ble inkorporert i den norske lov i Januar 2018 er blant disse.
PSD2 er et direktiv som åpner betalingslandskapet gjennom å la ikke-banker tilby tjenester ved å koble seg på bankenes systemer (Evry, 2018). Med andre ord så vil bankene nå kunne inngå strategiske partnerskap med ikke-banker som kan tilby mer sømløse kundeopplevelser enn hva de selv klarer. Av den grunn har denne oppgaven som formål å undersøke hvilke rammebetingelser som må være på plass for å inngå strategiske partnerskap med sikte på implementeringen av PSD2.
Oppgaven er et casestudium av en norsk bank med bruk av kvalitative forskningsintervju. Forskningsintervjuene er basert på en fenomenologisk tilnærming. Dette betyr at forskeren søker etter informantenes egne perspektiver omkring temaet, samtidig som egen kompetanse utvikles (Kvale & Brinkmann, 2009). Totalt 5 informanter har bidratt med data til oppgaven, og dataen har blitt behandlet ved bruk av meningsfortetting.
Data fra intervjuene tyder på at det er en bred enighet om at strategiske partnerskap er viktige i tiden fremover med økende konkurranse fra flere kanter. Det kommer også frem at de norske bankene er innforstått med mulighetene ny teknologi gir, samt de store endringene i samfunnet generelt. Ved bruk av teori og data fra intervjuene har denne studien identifisert flere rammebetingelser som bør være på plass i bankene for å inngå samarbeid med hensyn på implementeringen av PSD2:
• Kompetanseheving innad i organisasjonen vedrørende det finansregulatoriske regelverket (Figur 2)
• Involvere hele organisasjonen ved inngåelse av partnerskap for å utnytte synergier
• Etablere rammeverk omkring inngåelse av partnerskap for å sikre kvalitet og etterlevelse, eksempelvis gjennom et sentralisert team
• Identifisere behov og tilrettelegge implementering av ny teknologi med hensyn på aldersspennet i bankene
• Fastsette retningslinjer for hvordan nye initiativ skal presenteres for å sikre forståelse
• Heve engasjementet rundt teknologi og dens muligheter, eventuelt ved bruk av formelle insentiver
Beskrivelse
Master's thesis in Industrial economics