Show simple item record

dc.contributor.advisorEngh, Kristin
dc.contributor.authorJuul, Erlend
dc.date.accessioned2019-11-11T13:23:07Z
dc.date.available2019-11-11T13:23:07Z
dc.date.issued2019-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2627752
dc.descriptionMaster's thesis in Industrial economicsnb_NO
dc.description.abstractDe siste årene har bankene blitt tvunget til å gå gjennom flere omstillinger, mye grunnet endringer i kundeatferd. Endringene kommer i stor grad av teknologisk utvikling, og et utvidet handlingsrom for bankene som følge av nye reguleringer. Det nye betalingsdirektivet Payment Services Directive 2 (PSD2) som ble inkorporert i den norske lov i Januar 2018 er blant disse. PSD2 er et direktiv som åpner betalingslandskapet gjennom å la ikke-banker tilby tjenester ved å koble seg på bankenes systemer (Evry, 2018). Med andre ord så vil bankene nå kunne inngå strategiske partnerskap med ikke-banker som kan tilby mer sømløse kundeopplevelser enn hva de selv klarer. Av den grunn har denne oppgaven som formål å undersøke hvilke rammebetingelser som må være på plass for å inngå strategiske partnerskap med sikte på implementeringen av PSD2. Oppgaven er et casestudium av en norsk bank med bruk av kvalitative forskningsintervju. Forskningsintervjuene er basert på en fenomenologisk tilnærming. Dette betyr at forskeren søker etter informantenes egne perspektiver omkring temaet, samtidig som egen kompetanse utvikles (Kvale & Brinkmann, 2009). Totalt 5 informanter har bidratt med data til oppgaven, og dataen har blitt behandlet ved bruk av meningsfortetting. Data fra intervjuene tyder på at det er en bred enighet om at strategiske partnerskap er viktige i tiden fremover med økende konkurranse fra flere kanter. Det kommer også frem at de norske bankene er innforstått med mulighetene ny teknologi gir, samt de store endringene i samfunnet generelt. Ved bruk av teori og data fra intervjuene har denne studien identifisert flere rammebetingelser som bør være på plass i bankene for å inngå samarbeid med hensyn på implementeringen av PSD2: • Kompetanseheving innad i organisasjonen vedrørende det finansregulatoriske regelverket (Figur 2) • Involvere hele organisasjonen ved inngåelse av partnerskap for å utnytte synergier • Etablere rammeverk omkring inngåelse av partnerskap for å sikre kvalitet og etterlevelse, eksempelvis gjennom et sentralisert team • Identifisere behov og tilrettelegge implementering av ny teknologi med hensyn på aldersspennet i bankene • Fastsette retningslinjer for hvordan nye initiativ skal presenteres for å sikre forståelse • Heve engasjementet rundt teknologi og dens muligheter, eventuelt ved bruk av formelle insentivernb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-ISØP/2019;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectindustriell økonominb_NO
dc.subjectbanknb_NO
dc.subjectpsd2nb_NO
dc.subjectteknologinb_NO
dc.subjectorganisasjonskulturnb_NO
dc.subjectpartnerskapnb_NO
dc.subjectstrateginb_NO
dc.subjectkvalitativnb_NO
dc.subjectsamarbeidnb_NO
dc.subjectreguleringernb_NO
dc.subjectintervjunb_NO
dc.subjectNorgenb_NO
dc.titleNorske banker og strategiske partnerskap, er de forberedt?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1411]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal