Show simple item record

dc.contributor.advisorBjelland, Henrik
dc.contributor.authorIngebrigtsen, Nora
dc.date.accessioned2019-11-14T09:57:30Z
dc.date.available2019-11-14T09:57:30Z
dc.date.issued2019-06-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2628474
dc.descriptionMaster's thesis in Risk management and societal safetynb_NO
dc.description.abstractGjennom undersøkelser og evalueringer av uønskede hendelser, finnes det ulike forklaringer og tilnærminger når en skal forstå årsakene til hvorfor ulykker oppstår. Evalueringer av branner gjort av brann- og redningsetatene er et viktig bidrag til læring og forbedring av det forebyggende arbeidet med brann. Det er derfor viktig å rette fokus på ulike teorier og forståelser for årsaker til ulykker og se på om teoriene kan avdekke flere risikofaktorer og forebyggende tiltak knyttet til brann. Denne oppgaven er en casestudie om hvordan ulike ulykkesmodeller påvirker brann- og redningsvesenets læringspotensiale, og evne til å forbedre det forebyggende arbeidet når de evaluerer hendelser med brann. Videre skal forskningen svare ut om dagens praksis med evaluering av branner begrenser læringspotensialet internt og på tvers av andre kommuner og aktører som kan ta læring av hendelsene som evalueres. Gjennom en casestudie der dokumentanalyse og intervju er brukt som metode for forskning, er det utført en helhetlig analyse av fem utvalgte brann- og redningsetater. Drøfting og funn kom frem til at bevisste eller ubevisste ulykkesmodeller gir ulike forståelser for hvorfor ulykker oppstår, og har en innvirkning på hvilken informasjon en anser som nyttig og verdifull i evalueringer av brann. Dette vil videre ha betydning for læringsverdien internt og på tvers av andre kommuner og aktører. Å beherske flere ulykkesmodeller, gir en bredere forståelse for ulykker, og kan dermed gi større forutsetning for å forebygge branner. Et viktig funn har vært at evalueringer av branner i stor grad legger vekt på å evaluere brannvesenets innsats og rolle i møte med brannhendelser, og i liten grad trekker inn involverte og aktuelle aktører i evalueringene. Å trekke inn disse aktørene, gir et viktig grunnlag for å måle om de forebyggende tiltakene har effekt, og er en forutsetning for å gjøre rede for feil gjort av ulike beslutningstakere, samt se muligheten for forbedringer som kan forhindre nye brannhendelser. Analyse av intervjuer og rapporter gir en tydelig indikasjon på at det er et behov for en veileder som gir retningslinjer og innslagspunkt for hvordan brannvesenet kan bruke evalueringer gjennomgående som et verktøy i et systematisk risikobasert forebyggende arbeid. Veilederen bør Denne bør gi føringer for hvordan brannvesen kan legge inn innslagspunkt som sikrer systematikk i rapportene, og som bidrar til at brannvesen evaluerer hendelser ut fra flere ulykkesforståelser.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-ISØP/2019;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectulykkesmodellernb_NO
dc.subjectforebyggende arbeidnb_NO
dc.subjectevalueringnb_NO
dc.subjectorganisatorisk læringnb_NO
dc.subjectsamfunnssikkerhetnb_NO
dc.titleEvaluering av brannhendelser som verktøy - en studie av ulykkesforståelser i det forebyggende arbeidet med brannnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal