dc.contributor.advisor | Engen, Ole Andreas | |
dc.contributor.author | Trapp, Klaus | |
dc.date.accessioned | 2020-02-26T12:54:27Z | |
dc.date.available | 2020-02-26T12:54:27Z | |
dc.date.issued | 2018-11-01 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2643952 | |
dc.description | Master's thesis in Risk management and societal safety | nb_NO |
dc.description.abstract | Samfunnets avhengighet av dataløsninger har gjort oss sårbare. Dataangrep rammer det norske samfunn og trenden er økende. Samfunnets organisering av IKT-sikkerhet er derfor helt avgjørende for å sikre våre verdier på en god måte. Dataangrep innbefatter alt fra guttestreker med digitalt "hærverk" til statsaktører som ønsker å påvirke politiske prosesser.
NSM har det koordinerende ansvaret for håndteringen av alvorlige angrep mot kritisk infrastruktur, og politiet har det overordnede ansvaret med å bekjempe datakriminalitet. Dette gjør at politiets vide fullmakter overlapper flere av NSMs roller og ansvar innen IKT-sikkerhet. Problemstillingen lyder: Hvordan påvirker en rolleendring mellom NSM-NorCERT og politiet den den nasjonale evnen til å håndtere dataangrep. Oppgaven vil svare på dette gjennom tre teoretiske perspektiver: Samfunnssikkerhet og beredskap, sikringsrisiko og organisering av samfunnssikkerheten.
Datainnsamlingen foregikk i hovedsak ved innhenting av (styrende) offentlige dokumenter innen datasikkerhet og gjennom intervjuer. I tillegg ble det benyttet høringssvar og rapporter fra viktige samfunnsaktører for å illustrere ulike syn på rollefordelingen mellom sikkerhetsaktørene.
Ansvar og roller som NSM er pålagt gjennom lov overlapper de som også politiet er pålagt, men dette fordeler seg fint i praksis. Det er få saker NSM håndterer sammen med PST, da dette gjelder angrep med stort skadepotensial fra fremmede statsaktører som gjerne ikke berører politiet. Politiet håndterer alle saker som blir anmeldt; det er som regel saker knyttet til kriminalitet i det digitale domenet.
En rolleendring mellom NSM og politiet vil ikke styrke den nasjonale evnen til å håndtere dataangrep. Mer egnet til å styrke denne evnen er bedre informasjonsflyt mellom politiet og NSM. Politiet vil kunne ha stor nytte av overskuddsinformasjonen fra VDI-samarbeidet til NSM. Sikkerhetsaktørene bør se på løsninger på hvordan de kan gjøre denne informasjonen mindre formålsbegrenset, slik at politiet kan utnytte den. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2019; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | NSM | nb_NO |
dc.subject | NorCERT | nb_NO |
dc.subject | Kripos | nb_NO |
dc.subject | IKT-sikkerhet | nb_NO |
dc.subject | politiet | nb_NO |
dc.subject | cyber | nb_NO |
dc.subject | dataangrep | nb_NO |
dc.subject | sikringsrisiko | nb_NO |
dc.subject | sikkerhetsledelse | nb_NO |
dc.subject | samfunnssikkerhet | nb_NO |
dc.subject | omstilling | nb_NO |
dc.subject | rolleendring | nb_NO |
dc.subject | risikostyring | nb_NO |
dc.title | Rolle- og ansvarsfordelingen mellom NSM og politiet | nb_NO |
dc.title.alternative | Vil en rolleendring endre den nasjonale evnen til å stå imot dataangrep? | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 91 | nb_NO |