dc.contributor.advisor | Engen, Ole Andreas | |
dc.contributor.author | Brokke, Øystein | |
dc.contributor.author | Ringdal, Ingrid | |
dc.coverage.spatial | Norway | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-03-30T11:00:12Z | |
dc.date.available | 2020-03-30T11:00:12Z | |
dc.date.issued | 2018-06-15 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2649360 | |
dc.description | Master's thesis in Risk Management and Societal Safety | en_US |
dc.description.abstract | Sporveien T-banen skal erstatte dagens sikrings- og signalanlegg med et nytt system basert på digital kommunikasjon. Systemet skal også tilrettelegge for økt automasjon i togkjøringen. Forskning fra luftfarten viser at at økt automasjon kan representere en sikkerhetsutfordring ved at systemet påvirker arbeidsforholdene, og undergraver operatørenes evne til å utføre sine arbeidsoppgaver. Selv om togførere ikke skal manuelt kjører tog i det nye systemet, er det de som har det operative ansvaret for sikkerheten. Potensielle negative effekter som følge av automasjon kan derfor være med på å redusere tryggheten til de mange reisende på T-banen.
Oppgaven er en kvalitativ studie av denne utfordringen, og undersøker hvordan økt automasjon på T-banen kan hemme togførers evne til å fungere som sikkerhetsbarriere i togkjøringen. For å belyse problemstillingen kombineres sikkerhetsfaglig teori med forskning på automasjonseffekter.
Undersøkelsen viser at av de egenskapene togfører bruker for å ivareta sikkerheten, så er det de manuelle ferdighetene som er mest utsatt for økt automasjon. Årsaken ser ut til å være at det nye systemet reduserer muligheten til å praktisere manuell kjøringen. Over tid kan det medføre at de manuelle ferdighetene tapes, og evnen til å håndtere krevende kjøreforhold reduseres. Effekten ser ut til å bli forsterket ved at dagens opplæring har liten grad av oppfølging når det kommer til manuelle ferdigheter. Mer generelt viser undersøkelsen at økt automasjon påvirker muligheten til å drive proaktiv styring av togfører som sikkerhetsbarriere. Mindre innvolvering i togkjøringen undergraver bruken av avviksdata for å måle tilstanden til togfører som sikkerhetsbarriere. Samlet sett kan økt automasjon hemme togførers evne til å fungere som sikkerhetsbarriere ved å redusere de manuelle ferdighetene, og øke usikkerheten knyttet til barrierens tilstand. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2018; | |
dc.subject | samfunnssikkerhet | en_US |
dc.subject | automasjon | en_US |
dc.subject | automatisering | en_US |
dc.subject | t-bane | en_US |
dc.title | Økt automasjon på T-banen: Hvordan påvirker det togfører som sikkerhetsbarriere? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200 | en_US |