Læringskulturen i en medisinsk intensivavdeling - En kvalitativ studie om helsepersonellets opplevelser
Master thesis

View/ Open
Date
2020-04Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HV) [1473]
Abstract
Bakgrunn: Forskning viser at pasientskader er både et nasjonalt og et globalt problem. Å få ned pasientskader er et satsingsområde i helsevesenet. Behovet for antall intensivsenger er stigende, samtidig som intensivsykepleierne pålegges mer ansvar, og har et større press på å holde seg faglig oppdatert. Intensivsykepleiere er lovpålagt å utføre faglig forsvarlig helsehjelp, men det er også organisasjonen sitt ansvar å legge til rette for det.
Hensikt: Hensikten er å belyse hvordan en læringskultur er organisert i en medisinsk intensiv avdeling, gjennom helsepersonellet sine opplevelser. Samt beskrive hvilket felles ansvar intensivsykepleierne og ledelsen har for å få en bedring av læringskulturen i en travel arbeidshverdag.
Metode: Studien har en kvalitativ tilnærming der data samles inn ved hjelp av 2 fokusgruppe intervju av 12 helsepersonell (leger, intensivsykepleiere og sykepleiere) fra medisinsk intensiv avdeling. Teori som vil bli presentert er systemtenkning, og hva som er ledelsens og intensivsykepleiernes ansvar for å få en bedre pasientsikkerhetskultur. Til slutt vil Talk- prosjektet bli omtalt.
Resultat: Gjennom to forskningsspørsmål fremkom det et tema: Tilfeldig, usystematisk og ikke i dialog med personalet. To sub-tema: Debrifing etter utfordrende situasjoner er bra men brukes for lite, og læring er individets ansvar og skjer tilfeldig.
Konklusjon: Deltakerne ønsker et system for læring. De opplever at læringen skjer usystematisk, og tilfeldig, og at det er den enkeltes ansvar. Det beskrives et behov for systematisert debrifing etter utfordrende situasjoner. Læring må organiseres av ledelsen i samarbeid med de ansatte.
Description
Master's thesis in Health and social sciences