Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHansen, Britt Sætre
dc.contributor.authorBauge, Miriam
dc.date.accessioned2020-08-06T07:57:15Z
dc.date.available2020-08-06T07:57:15Z
dc.date.issued2020-04
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2671023
dc.descriptionMaster's thesis in Health and social sciencesen_US
dc.description.abstractBakgrunn: Forskning viser at pasientskader er både et nasjonalt og et globalt problem. Å få ned pasientskader er et satsingsområde i helsevesenet. Behovet for antall intensivsenger er stigende, samtidig som intensivsykepleierne pålegges mer ansvar, og har et større press på å holde seg faglig oppdatert. Intensivsykepleiere er lovpålagt å utføre faglig forsvarlig helsehjelp, men det er også organisasjonen sitt ansvar å legge til rette for det. Hensikt: Hensikten er å belyse hvordan en læringskultur er organisert i en medisinsk intensiv avdeling, gjennom helsepersonellet sine opplevelser. Samt beskrive hvilket felles ansvar intensivsykepleierne og ledelsen har for å få en bedring av læringskulturen i en travel arbeidshverdag. Metode: Studien har en kvalitativ tilnærming der data samles inn ved hjelp av 2 fokusgruppe intervju av 12 helsepersonell (leger, intensivsykepleiere og sykepleiere) fra medisinsk intensiv avdeling. Teori som vil bli presentert er systemtenkning, og hva som er ledelsens og intensivsykepleiernes ansvar for å få en bedre pasientsikkerhetskultur. Til slutt vil Talk- prosjektet bli omtalt. Resultat: Gjennom to forskningsspørsmål fremkom det et tema: Tilfeldig, usystematisk og ikke i dialog med personalet. To sub-tema: Debrifing etter utfordrende situasjoner er bra men brukes for lite, og læring er individets ansvar og skjer tilfeldig. Konklusjon: Deltakerne ønsker et system for læring. De opplever at læringen skjer usystematisk, og tilfeldig, og at det er den enkeltes ansvar. Det beskrives et behov for systematisert debrifing etter utfordrende situasjoner. Læring må organiseres av ledelsen i samarbeid med de ansatte.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HV/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjecthelse- og sosialfagen_US
dc.subjectdebrifingen_US
dc.subjectintensivsykepleieren_US
dc.subjectmedisinsk intensivavdelingen_US
dc.subjectspesialsykepleieen_US
dc.subjectlæringskulturen_US
dc.subjecttalken_US
dc.titleLæringskulturen i en medisinsk intensivavdeling - En kvalitativ studie om helsepersonellets opplevelseren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1305]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal