Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHansen, Britt Sætre
dc.contributor.authorPricop, Ana Maria
dc.contributor.authorHøili, Kim Frode
dc.date.accessioned2020-08-06T11:12:47Z
dc.date.available2020-08-06T11:12:47Z
dc.date.issued2020-05
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2671076
dc.descriptionMaster's thesis in Nursing scienceen_US
dc.description.abstractBakgrunn: Medisinsk forskning frembringer stadig ny kunnskap som gir muligheter for mer avanserte behandlingsmetoder. Dette krever at intensivsykepleiere holder seg oppdatert innen forskning og anvender den nye kunnskapen i klinisk praksis. Det forventes at intensivavdelingen utøver pasientbehandling preget av kunnskapsbasert praksis. Masterkompetansen blant intensivsykepleiere styrker deres evne til å jobbe kunnskapsbasert og kan bidra til økt bruk av kunnskapsbasert praksis i intensivavdelingen. Formål: Formålet med studien var å utforske om masterutdannede intensivsykepleiere i ressursgrupper kan styrke bruk av kunnskapsbasert praksis. Vi ønsket også å utforske hvordan sykepleieledelsen opplevde sin rolle som tilretteleggere for kunnskapsbasert praksis i intensivavdelingen. Metode: Det ble gjennomført en kvalitativ, induktiv studie med tre semistrukturerte fokusgruppeintervju ved en intensivavdeling. Datamaterialet ble analysert ved hjelp av kvalitativ innholdsanalyse (Graneheim & Lundman, 2004). Resultat: Det ble identifisert to tema som belyste hva informantene mente skulle være ressursgruppenes rolle i intensivavdelingen, når hensikten var å styrke avdelingens bruk av kunnskapsbasert praksis; «Ressursgruppenes funksjon må gå fra støttende til førende» og «Ressursgrupper og ledere må ha KBP som et felles mål». Mastergrad gir kunnskap til å innta en førende rolle innen forbedring av praksis. Dette ble forklart med at intensivsykepleiere med denne kompetansen evnet å identifisere forbedringsområder og iverksette tiltak basert på forskningsfunn. Det ble identifisert områder som kunne forbedres for å styrke kvaliteten på pleie og behandling i intensivavdelingen ytterligere: tydeligere koordinering av ressursgruppene, økt tillit til ressursgruppene, sterkere involvering av ressursgruppene i prosedyreutvikling, organisering av drift, innretning av opplærings- og kompetanseinitiativ og knytte enda tettere kontakt mellom ledere og ressursgrupper for å styrke den felles forståelsen av kontinuerlig forbedring. Konklusjon: Masterutdannede intensivsykepleiere styrker ressursgruppenes evne å drive det kunnskapsbaserte arbeidet innen sine fagområder mer selvstendig og bidrar til kunnskapsbasert pasientbehandling. Ressursgruppene som bevisst bruker sin faglige og akademiske kompetanse kan sammen med ledere bidra til et delt eierskap til og felles ambisjoner om kontinuerlig læring og forbedring av kvaliteten på pleie og behandling.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HV/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectsykepleieen_US
dc.subjecthelsevitenskapen_US
dc.subjectmasterkompetanseen_US
dc.subjectkunnskapsbasert praksisen_US
dc.subjectimplementeringen_US
dc.subjectintensivsykepleieen_US
dc.subjectressursgrupperen_US
dc.titleMasterkompetanse i intensivavdelingens ressursgrupper - en styrke for kunnskapsbasert praksisen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1305]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal