Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJakobsen, Jasna Bogunovic
dc.contributor.advisorKusano, Ibuki
dc.contributor.advisorWang, Jungao
dc.contributor.authorFelberg, Sander Albin
dc.date.accessioned2020-09-25T08:07:21Z
dc.date.available2020-09-25T08:07:21Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2679593
dc.descriptionMaster's thesis in Structural engineeringen_US
dc.description.abstractDenne oppgaven omhandler datamodellering og måledataanalyse av Bybrua i Stavanger. Hovedmålet er å konstruere en datamodell som samsvarer med den virkelige broen, i tillegg til å kartlegge de ulike egenfrekvensene og tilknyttede modeformer som dukker opp i måledata. Datamodellen er modellert med utgangspunkt i informasjon fra arbeidstegninger og opprinnelige beregninger for Bybrua gitt fra Statens vegvesen. De strukturelle egenskapene til alle komponenter i modellen er beregnet i Mathcad. Forspenningene til kablene for å motvirke forskyvninger i broen som følge av egenvekt, er beregnet gjennom en optimaliseringsberegning i Matlab. Effekten av spennarmering i brodekket av betong er inkludert i datamodellen gjennom etablering av estimerte ekvivalente krefter, plasserte langs brodekket. Det er utført egenfrekvensanalyser av datamodellen for to ulike situasjoner i forhold til randbetingelsene til brodekket. I den første situasjonen er koblingene til søyler antatt å være fullstendig stive, og i koblingen til tårnrigel er det kun tillatt rotasjon i horisontalplanet. For den andre situasjonen er koblingene til både søyler og tårnrigel etablerte for fri rotasjoner i horisontalplanet og vertikalplanet. Det er tatt utgangspunkt i data fra to akselerometre plasserte på forskjellige stedet langs brodekket. Gjeldende data består av akselerasjonsmålinger for 3 akser i en tidsserie med 1 times varighet, målt 28. august 2019. Målingene er analyserte for spektraltettheter og frekvenser ved hjelp av Matlab. Det er utført korrelasjonsanalyser for samsvarende frekvenstopper mellom målesensorene. I tillegg er forskyvningsforholdet mellom sensorene også estimerte for frekvenstoppene gjennom spektraltettheter. Egenfrekvensene fra datamodellen er sammenlignet med måledata ved å se på estimerte forskyvningsforhold og korrelasjonskoeffisient i forhold til modeformene. Resultatet viser at datamodellen stemmer veldig godt overens med akselerasjonsdata for vertikalretning. Modellen samsvarer derimot mindre ovenfor de tversgående målingene. Det vises også at fri rotasjoner i vertikalplanet for koblingene fra brodekket til søyler og tårnrigel gir et betydeligere bedre resultat ovenfor de vertikale egenmodene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-IMBM/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectmaterialteknologien_US
dc.subjectbyggkonstruksjonen_US
dc.subjectFE-modellen_US
dc.subjectskråkabelbroen_US
dc.subjectmåledataen_US
dc.subjectegenfrekvensen_US
dc.subjectegenmodeen_US
dc.subjectresponsspektraen_US
dc.titleDatamodell og måledataanalyse for Bybrua i Stavangeren_US
dc.title.alternativeComputational model and field measurement data analysis from Bybrua in Stavangeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500::Materialteknologi: 520en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-IKM / TN-IMBM) [1213]
    Master- og bacheloroppgaver i Konstruksjoner og materialer / Maskin, bygg og materialteknologi (maskinkonstruksjoner, byggkonstruksjoner og energiteknologi) / Masteroppgaver i Offshore teknologi: industriell teknologi og driftsledelse - Offshore technology: industrial Asset management / Masteroppgaver i Offshoreteknologi : offshore systemer (konstruksjonsteknikk og marin- og undervannsteknologi-subsea technology)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal