dc.contributor.advisor | Jakobsen, Jasna Bogunovic | |
dc.contributor.advisor | Kusano, Ibuki | |
dc.contributor.advisor | Wang, Jungao | |
dc.contributor.author | Felberg, Sander Albin | |
dc.date.accessioned | 2020-09-25T08:07:21Z | |
dc.date.available | 2020-09-25T08:07:21Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2679593 | |
dc.description | Master's thesis in Structural engineering | en_US |
dc.description.abstract | Denne oppgaven omhandler datamodellering og måledataanalyse av Bybrua i Stavanger. Hovedmålet er å konstruere en datamodell som samsvarer med den virkelige broen, i tillegg til å kartlegge de ulike egenfrekvensene og tilknyttede modeformer som dukker opp i måledata.
Datamodellen er modellert med utgangspunkt i informasjon fra arbeidstegninger og opprinnelige beregninger for Bybrua gitt fra Statens vegvesen. De strukturelle egenskapene til alle komponenter i modellen er beregnet i Mathcad. Forspenningene til kablene for å motvirke forskyvninger i broen som følge av egenvekt, er beregnet gjennom en optimaliseringsberegning i Matlab. Effekten av spennarmering i brodekket av betong er inkludert i datamodellen gjennom etablering av estimerte ekvivalente krefter, plasserte langs brodekket.
Det er utført egenfrekvensanalyser av datamodellen for to ulike situasjoner i forhold til randbetingelsene til brodekket. I den første situasjonen er koblingene til søyler antatt å være fullstendig stive, og i koblingen til tårnrigel er det kun tillatt rotasjon i horisontalplanet. For den andre situasjonen er koblingene til både søyler og tårnrigel etablerte for fri rotasjoner i horisontalplanet og vertikalplanet.
Det er tatt utgangspunkt i data fra to akselerometre plasserte på forskjellige stedet langs brodekket. Gjeldende data består av akselerasjonsmålinger for 3 akser i en tidsserie med 1 times varighet, målt 28. august 2019. Målingene er analyserte for spektraltettheter og frekvenser ved hjelp av Matlab. Det er utført korrelasjonsanalyser for samsvarende frekvenstopper mellom målesensorene. I tillegg er forskyvningsforholdet mellom sensorene også estimerte for frekvenstoppene gjennom spektraltettheter. Egenfrekvensene fra datamodellen er sammenlignet med måledata ved å se på estimerte forskyvningsforhold og korrelasjonskoeffisient i forhold til modeformene. Resultatet viser at datamodellen stemmer veldig godt overens med akselerasjonsdata for vertikalretning. Modellen samsvarer derimot mindre ovenfor de tversgående målingene. Det vises også at fri rotasjoner i vertikalplanet for koblingene fra brodekket til søyler og tårnrigel gir et betydeligere bedre resultat ovenfor de vertikale egenmodene. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-TN-IMBM/2020; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | materialteknologi | en_US |
dc.subject | byggkonstruksjon | en_US |
dc.subject | FE-modell | en_US |
dc.subject | skråkabelbro | en_US |
dc.subject | måledata | en_US |
dc.subject | egenfrekvens | en_US |
dc.subject | egenmode | en_US |
dc.subject | responsspektra | en_US |
dc.title | Datamodell og måledataanalyse for Bybrua i Stavanger | en_US |
dc.title.alternative | Computational model and field measurement data analysis from Bybrua in Stavanger | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Teknologi: 500::Materialteknologi: 520 | en_US |