Evaluering av brannsikkerhet i åpne parkeringshus
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2683408Utgivelsesdato
2020-06-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (TN-ISØP) [1451]
Sammendrag
7 januar 2020 begynte en Opel Zafira å brenne inne i parkeringshuset ved Stavanger lufthavn Sola. Brannen spredte seg raskt til andre biler, og når brannvesenet kom på stedet var brannen allerede ute av kontroll. Omtrent to timer etter brannstart kollapset en del av parkeringshuset der bæresystemet var i ubeskyttet stål .
Det er sjeldent at en bil begynner å brenne inne i et parkeringshus, men når det først skjer kan det få store konsekvenser. Det har vært flere store og alvorlige branner i parkeringshus, blant annet på Sola og i Liverpool der 1150 biler gikk tapt i tillegg til at bygget måtte rives.
Det teknologiske fremskrittet har også endret sammensetningen i biler, der moderne biler har mer brennbart materiale og mer brannenergi enn eldre biler.
Byggereglene skal sørge for at byggverk prosjekteres og utføres slik at sikkerheten for personer, materielle verdier og miljø- og samfunnsmessige forhold ved brann er ivaretatt. Bygninger skal prosjekteres og dimensjoneres for den brannenergien og brannforløpet som kan forventes i byggverket. Det har vært lite endringer i reglene for hvordan parkeringshus skal brannsikres de siste tiårene, så spørsmålet er om moderne biler har større sannsynlighet for brannspredning og større utviklingspotensial enn det er antatt i regelverket.
En gjennomgang av forskningen som er gjort angående forbrenningseffekt og spredning ved bilbrann viser at det er store forskjeller for hvordan en bilbrann utvikler seg. Tiden til maksimal forbrenningeffekt oppnås er fra 10 til 67 minutter. Ved en lang vekstfase vil brannvesenet mest sannsynlig varsles og slokke brannen før den kommer ut av kontroll.
Simuleringer har vist at vinden kan ha stor påvirkning på brannutviklingen i et åpent parkeringshus.
Store parkeringshus bør i større grad seksjoneres og/eller bygges med sprinkleranlegg. Dette er i henhold til VTEK som angir største areal uten seksjonering, men dette har ikke blitt fulgt i praksis uten noen videre analyser. Hadde parkeringshuset ved Stavanger lufthavn vært seksjonert og bygd med korrekt brannmotstand i henhold til VTEK hadde ikke konsekvensene blitt så store.
Åpne parkeringshus som bygges etter reglene med høy nok brannmotstand, seksjonering og/eller sprinkler, og i tillegg har automatisk brannalarmanlegg skal være godt nok prosjektert med henhold til brannsikkerhet.
Beskrivelse
Master's thesis in Industrial Economics