dc.contributor.author | Munthe, Elaine | |
dc.date.accessioned | 2021-04-12T07:52:31Z | |
dc.date.available | 2021-04-12T07:52:31Z | |
dc.date.created | 2020-06-09T11:30:36Z | |
dc.date.issued | 2020-05 | |
dc.identifier.citation | Munthe, E. (2020), Studentengasjement i høyere utdanning: Hvilken innsikt gir Studiebarometeret? Uniped, 43(2), pp. 104-116. | en_US |
dc.identifier.issn | 1893-8981 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2737219 | |
dc.description.abstract | Studenter i høyere utdanning svarer på spørsmål utviklet av NOKUT hvert år. Denne studien, Studiebarometeret, er blitt et viktig verktøy til bruk i kvalitetsarbeid ved universiteter og høgskoler. I denne artikkelen, undersøker jeg hvordan student engasjement blir målt i Studiebarometeret. Studentengasjement er valgt fordi det er en viktig indikator på studiekvalitet. Det samvarierer positivt med læringsutbytte og deltakelse, og negativt med frafall. I denne artikkelen danner forskning om studentengasjement og om faktorer som kan fremme engasjement et bakteppe for en kritisk vurdering av innholdet i Studiebarometeret. Hovedspørsmålet som belyses er: Kan Studiebarometeret bidra til institusjoners kvalitetsutvikling for å fremme studentengasjement? Delspørsmål er: Hvordan måles studentengasjement i Studiebarometeret, og hva er mulige skritt videre for forskning om studentengasjement? | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | studentengasjement | en_US |
dc.subject | studiebarometeret | en_US |
dc.subject | kvalitetsarbeid | en_US |
dc.subject | vurdering | en_US |
dc.title | Studentengasjement i høyere utdanning: Hvilken innsikt gir Studiebarometeret? | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2020 Author | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200 | en_US |
dc.source.pagenumber | 104-116 | en_US |
dc.source.volume | 43 | en_US |
dc.source.journal | UNIPED | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.18261/issn.1893-8981-2020-02-03 | |
dc.identifier.cristin | 1814509 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |