Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorZakariassen, Erik
dc.contributor.authorVold, Kate-Torunn Aas
dc.date.accessioned2021-04-13T11:23:33Z
dc.date.available2021-04-13T11:23:33Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2737544
dc.descriptionMaster's thesis in Prehospital critical careen_US
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: I forbindelse med en endring av akuttmedisinforskriften i 2015 fikk legevakten en tydeligere plass i den akuttmedisinske kjeden utenfor sykehuset. Det kom høyere krav til legevaktpersonellet sin kompetanse innen akuttmedisin. For å imøtekomme dette behovet ble e-læringen «Akuttmedisin for legevaktpersonell» utviklet av Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin (NKLM), på oppdrag fra Helsedirektoratet. E-læringen er en introduksjon til et to dagers praktisk kurs og er obligatorisk for alt legevaktpersonell å gjennomføre innen 1. mai 2021. Formål: Denne studien ble gjort med tanke på å øke kunnskapsgrunnlaget om hvordan e-læringen fungerte, hvilke resultater leger og sykepleiere fikk på eksamen og hvordan leger og sykepleiere evaluerer e-læringen. Metode: Det ble hentet ut data fra programvaren «Oppvakt». Eksamensresultater, deltagernes evalueringer, opplysninger om deltagerens yrkesrolle og fylkestilhørighet ble hentet ut og statistiske analyser ble utført. Funn: En stor andel av deltagerne (85%) går gjennom alle åtte modulene i e-læringen. Av de som går gjennom hele e-læringen består 77% av deltagerne eksamen på første forsøk. Noen få spørsmål blir hyppig besvart feil. Andre spørsmål besvares rett av tilnærmet 100% av deltagerne. «Hjertestans» er modulen som har dårligst resultat. Flertallet av både leger og sykepleiere finner e-læringen både relevant og engasjerende. Konklusjon: E-læring virker til å kunne øke helsepersonells kunnskap om akuttmedisin, spesielt i kombinasjon med tradisjonell undervisning. Leger og sykepleiere som jobber i legevakt består oftere eksamen på første forsøk enn andre roller i legevakt, og de som ikke jobber i legevakt. Legene består eksamen oftere på første forsøk enn sykepleiere. Legevaktpersonell har behov for mer kunnskap om AHLR. Det gjenstår rundt 26% av ansatte i legevakt som må gjennom e-læringen innen kurset blir lovpålagt 1. mai 2021. Nøkkelord: E-læring, akuttmedisin, evaluering, helsepersonell, effekt av e-læring.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HV/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjecthelse- og sosialfagen_US
dc.subjectlegevakten_US
dc.subjectakuttmedisinen_US
dc.subjecteffekt av E-læringen_US
dc.subjectprehospitale tjenesteren_US
dc.titleVitenskapelig evaluering av e-læringen «Akuttmedisin for legevaktpersonell»en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Traumatologi: 783en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1305]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal