dc.contributor.advisor | Zakariassen, Erik | |
dc.contributor.author | Vold, Kate-Torunn Aas | |
dc.date.accessioned | 2021-04-13T11:23:33Z | |
dc.date.available | 2021-04-13T11:23:33Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2737544 | |
dc.description | Master's thesis in Prehospital critical care | en_US |
dc.description.abstract | Sammendrag
Bakgrunn: I forbindelse med en endring av akuttmedisinforskriften i 2015 fikk legevakten en tydeligere plass i den akuttmedisinske kjeden utenfor sykehuset. Det kom høyere krav til legevaktpersonellet sin kompetanse innen akuttmedisin. For å imøtekomme dette behovet ble e-læringen «Akuttmedisin for legevaktpersonell» utviklet av Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin (NKLM), på oppdrag fra Helsedirektoratet. E-læringen er en introduksjon til et to dagers praktisk kurs og er obligatorisk for alt legevaktpersonell å gjennomføre innen 1. mai 2021.
Formål: Denne studien ble gjort med tanke på å øke kunnskapsgrunnlaget om hvordan e-læringen fungerte, hvilke resultater leger og sykepleiere fikk på eksamen og hvordan leger og sykepleiere evaluerer e-læringen.
Metode: Det ble hentet ut data fra programvaren «Oppvakt». Eksamensresultater, deltagernes evalueringer, opplysninger om deltagerens yrkesrolle og fylkestilhørighet ble hentet ut og statistiske analyser ble utført.
Funn: En stor andel av deltagerne (85%) går gjennom alle åtte modulene i e-læringen. Av de som går gjennom hele e-læringen består 77% av deltagerne eksamen på første forsøk. Noen få spørsmål blir hyppig besvart feil. Andre spørsmål besvares rett av tilnærmet 100% av deltagerne. «Hjertestans» er modulen som har dårligst resultat. Flertallet av både leger og sykepleiere finner e-læringen både relevant og engasjerende.
Konklusjon: E-læring virker til å kunne øke helsepersonells kunnskap om akuttmedisin, spesielt i kombinasjon med tradisjonell undervisning. Leger og sykepleiere som jobber i legevakt består oftere eksamen på første forsøk enn andre roller i legevakt, og de som ikke jobber i legevakt. Legene består eksamen oftere på første forsøk enn sykepleiere. Legevaktpersonell har behov for mer kunnskap om AHLR. Det gjenstår rundt 26% av ansatte i legevakt som må gjennom e-læringen innen kurset blir lovpålagt 1. mai 2021.
Nøkkelord: E-læring, akuttmedisin, evaluering, helsepersonell, effekt av e-læring. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HV/2020; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | helse- og sosialfag | en_US |
dc.subject | legevakt | en_US |
dc.subject | akuttmedisin | en_US |
dc.subject | effekt av E-læring | en_US |
dc.subject | prehospitale tjenester | en_US |
dc.title | Vitenskapelig evaluering av e-læringen «Akuttmedisin for legevaktpersonell» | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Traumatologi: 783 | en_US |